به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس مباحث علوم القرآن خود (چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه)، با بیان اینکه پیامبر اکرم سلطان انبیاست، اظهار داشتند: هر پیامبری انبیای قبل از خود را تصدیق می کند اما پیامبر اکرم علاوه بر تصدیق آنها بر آنها هیمنه و تسلط دارد.
آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر لزوم طهارت داشتن برای فهم قرآن اظهار داشتند: قرآن کریم یک سلسله حرفهایی دارد که در هیچ جا نیست، و یک سلسله مطالبی دارد که جز با طهارت چشم و گوش قابل دسترسی نیست . این طهارت چشم و گوش از کجا پیدا میشود؟ فرمود: ﴿کُلُّ أُوْلئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ در سوره مبارکه «اسراء» این بود که ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ الْسَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الفُؤاد کُلُّ أُوْلئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ این هم از آن آیات پیچیده قرآن کریم است! ﴿کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ یعنی چه؟ ما در فارسی این کلمه «از» را روی شخص میآوریم میگوییم «از آقا بپرس»! نمی گوییم «از مطلب بپرس»! ولی در عربی این کلمه روی مطلب درمیآید نه روی شخص ﴿یَسْألونَکَ عَنِ الأهِلَّةِ﴾[15] ﴿وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ﴾[16] ﴿یَسْأَلُونَکَ عَنِ المَحِیضِ﴾[17].
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان مسئول اعمال خود است بیان داشتند: مسئول کیست؟ از چه کسی میپرسند که چشم را چه کار کردی؟ از چه کسی میپرسند گوش را چه کار کردی؟ از چه کسی میپرسند خودت را چه کار کردی؟ این قابل فهم نیست! مسئول کیست؟ اینها که مسئول عنه هستند! ما فؤادمان همان مرکز فکری ماست هویت ماست. منظور این قلبی که هر حیوانی دارد نیست. مثلاً بعضی قلب سلیم دارند، منظور این قلب که نیست، همان حقیقت روح است. این ﴿عَنْهُ﴾ به چه کسی برمیگردد؟ مسئول کیست؟
مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به حدیثی از امام علی علیه السلام، اظهار داشتند: آن بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) که فرمود: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فلا یَطلُبُها»[19] همین است فرمود من تعجب میکنم مردم کتاب دستشان قلم دستشان پول جیبشان را گم میکنند انشاد میکنند یعنی میگویند چه کسی این گمشده را پیدا کرد؟ خودشان را گم کردند نمیروند پیدا کنند!
ایشان با بیان رابطه این حدیث با آیه 36 سوره اسراء بیان داشتند: آیه 36 سوره مبارکه «اسراء» می فرماید : ﴿لاَ تَقْفُ﴾ یعنی تبعیت نکن ﴿مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ﴾، چرا؟ برای اینکه ﴿إِنَّ الْسَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الفُؤاد﴾ چشم و گوش و دل، یعنی ظاهر و باطن ﴿کُلُّ أُوْلئِکَ﴾ این ﴿أُوْلئِکَ﴾ هم اشاره به اینهاست ﴿کَانَ﴾ یعنی کل واحد ﴿عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ پس اینها مسئولعنه هستند. سائل کیست؟ معلوم است که خدا و مدبران الهی هستند. مسئول کیست؟ انسان را مینشانند اینجا میگویند با خودت چه کردی؟ این یعنی چه؟! با دلت چه کار کردی؟ چه چیزی در دلت گذشت؟ با فکرت چه کردی؟ چه گذشت؟ این همان است که «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»
ایشان با انتقاد از فلسفه مادی گرایانه بیان داشتند: الآن مشکل ما با فلسفه غرب این است آنها میگویند تا ما نبینیم قبول نمیکنیم، ما میگوییم چون دیدنی نیست قبول داریم. این جنگهای صلیبی این اسلحه، اسلام را از دست مردم گرفت اما قلم این فیلسوفها، اسلام را از فکر مردم گرفت! اسلحه، دین را از قلب مردم نمیتواند بگیرد، بله از دست مردم میگیرد، این جنگهای صلیبی و امثال صلیبی اسلام را از دست و زبان مردم آندلس و اسپانیا و اینها گرفتند اما آنکه دین را از فکر مردم گرفت همین فلسفههای مادی است.
شروع بحث جدید علوم القرآن
لازم به ذکر است پیرو درخواست های مکرر علاقه مندان به جلسات تفسیری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مبنی بر شروع بحث جدیدی در موضوع قرآن و تفسیر، آیت الله العظمی جوادی آملی از اسفند سال قبل مباحث روز چهارشنبه خود را به بحث جدیدی در موضوع تفسیر قرآن با عنوان «علوم القرآن» اختصاص داده اند.
هم اکنون جلسات فقه معظم له با موضوع «وصیت» در روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت 10 صبح برگزار می گردد و روز چهارشنبه نیز جلسه جدید ایشان با عنوان «علوم القرآن» برگزار می شود.
علاقه مندان می توانند این جلسات را به صورت مستقیم از تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir و همچنین سامانه آموزشی اسراء مشاهده نمایند، همچنین صوت و متن جلسات فوق در سایت دفتر مرجعیت به آدرس javadi.esra.ir و در کانال رسمی بنیاد اسراء بارگزاری می شود.