نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب»

29 09 2021 135084 شناسه:
image

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نشست علمی «بررسی راهکارهای انتقال آموزه های اسلام به غرب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد در سخنانی با تشریح فضای فکری و اندیشه ای حاکم بر غرب، بیان داشت: غرب از نیمه قرن 19 رویکرد خود را از گفتگوی بین اندیشه های مختلف، به گفتگوی میان خروجی اندیشه ها، سوق داد که این تغییر رویکرد باعث شده است امروزه در غرب  با پدیده ای به نام «تبلیغ خاموش» مواجه هستیم به این معنا که غرب با سبک زندگی و دست آوردهای خود، در واقع اندیشه خود را در جهان تبلیغ می کند.

وی ادامه داد: با این وجود انسان غربی امروز از وضعیت موجودش به طور کامل رضایت ندارد چراکه غرب در تعریف نیازهای انسانی دچار اشتباه مبنایی شده است؛ متاسفانه غرب بخش عمده ای از نیازهای انسان که نیازهای معنوی است را نادیده گرفته، لذا اگر ما بتوانیم در این بخش سرمایه گذاری کنیم، می توانیم در جامعه غرب حضور فاخر و فعال داشته باشیم.

رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ اذعان داشت: امروز انسان غربی رنجور از عدم پاسخگویی به بخش قابل توجهی از نیاز های انسانی و معنوی خود است و مکتب غنی اسلام و بخصوص حوزه علمیه قم و مکاتب فکری عمیقی مانند مکتب فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می تواند در این موقعیت نقش عمده ای را ایفا کند، به این شرط آنکه ما بتوانیم این اندیشه را به صورت روان و نه پیچیده به جهان عرضه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد افزود: امروز ما در عالم اسلام و مذهب تشیع و در سبک گفتمانی عالمان شیعه با پدیده «پیچیده گویی» رو به رو هستیم که مانع از انتقال پیام به مخاطب می شود؛ پیچیده گویی یکی از آفت های انتقال فکر به دیگران است، چراکه انسان امروز نه وقت پیچیده شناسی و نه تاب حرف های پیچیده را دارد، در نتیجه باید بتوانیم اسلام را همانگونه که پیامبر گرامی اسلام به مردم عرضه می کرد، عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه «روانترین سبک انتقال فکر به مردمان انتقال از طریق رفتار است» تصریح داشت: بدون تردید شما موارد بسیار نادری را در تاریخ پیدا می کنید که افرادی با پیامبر(ص) بحث و احتجاج داشته و پس از آن با شنیدن استدلالات پیامبر تسلیم شده و ایمان آورده باشند در عوض انسانهایی که با مشاهده سبک زندگی و سلوک رفتاری حضرت، آن را پسندیده و جذب ایشان شدند فراوان هستند، پیامبر چهل سال نه به عنوان پیامبر بلکه به عنوان محمد بن عبدالله در جامعه زندگی کرد، و سبک و منش زندگی او در جامعه بدوی آن روز حتی بدترین انسانهای آن دوران را به این نتیجه رساند که ایشان به معنای حقیقی کلمه انسان درستی است که می توان به او اعتماد کرد، می توان با او معامله کرد و نگران نبود، می توان با او اخوت سیاسی بست و نگران نبود و... و همه اینها در واژه «امین» جمع شده بود تا جایی که دیگر ایشان را به نام اصلی خود صدا نمی زدند و به ایشان «محمد امین» می گفتند. «محمد امین» یعنی کسی که وقتی در کنار او قرار می گیرید احساس آرامش می کنید و وقتی احساس آرامش کردید دنبال فکر و اندیشه ای که توانسته است چنین خروجی داشته باشد می روید و لذا چهل سال سبک زندگی موفق پیامبر گرامی اسلام در قبل از بعثت، ذهن ها را متوجه این می کند که ما چطور می توانیم تکرار این انسان باشیم و مثل او زندگی کنیم و به دنبال پشتوانه نظری آن رفتار،سبک و سلوک از زندگی می روند.

رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ تاکید داشت: ما در جامعه جهانی امروز بیش از حرف، به منطق رفتاری و سلوک قابل دفاع عقلانی و روان نیاز داریم؛ یعنی همان تعریف قابل فهم و روانی که خود پیامبر از اسلام ارائه می دهد که اسلام را با دو ویژگی «سمحه» و «سهله»  تعریف می کند، این نوع نگاه به فهم دینی باید در جامعه و حوزه های علمیه ما مورد تامل جدی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما گاهی خواسته یا ناخواسته به سمت «خصوصی سازی» اسلام رفته ایم، «خصوصی سازی» یکی از آفت های جدی اندیشه دینی است؛ خصوصی سازی یعنی اینکه بنده مستقیم یا غیر مستقیم به دیگران بفهمانم که فهم اسلام به این راحتی نیست! که این با آنچه پیامبر از اسلام معرفی می کند هماهنگی ندارد.

وی ابراز داشت: انسان غربی با وجود بهره بردن از رفاه فراوان و تکنولوژی از زندگی خود راضی نیست و احساس آرامش ندارد و تشنه است، این خلاء باعث شده که نیم نگاهی به بیرون از تفکر مدرنیسم برای رسیدن به جایگزین های موجود در دنیا داشته باشد که ما می توانستیم در چهار دهه گذشته سوار بر این موج، بسیاری از سنگرهای فکری و فرهنگی غرب را فتح کنیم اما متاسفانه هیچ گام جدی و موثری در این زمینه برداشته نشده است، در طول چهار دهه گذشته نتوانسته ایم حضور متناسب با نیاز های غرب در غرب داشته باشیم در حالی که انتظار جهان از ما این بود که با توجه به امکانات و فرصتی که به برکت خون شهدا در این چهار دهه در اختیار ما قرار گرفته بود، امروز حوزه علمیه قم حداقل بتواند عناصر تربیت شده این تفکر را به جهان عرضه کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد اذعان داشت: ما باید به دنبال ابزارها و منبرهای جدید برای عرضه تفکر ناب شیعی در دنیا باشیم و این از ضرورت های حضور در متن تحولات فکری و فرهنگی است، محدود کردن اندیشه اسلامی به سرزمین، جغرافیا و مخاطب خاص، ظلم به این اندیشه و تفکر است. اما اگر بخواهیم حضور جهانی داشته باشیم بایستی اندیشه و فهم جهانی پیدا کنیم تا بتوانیم جهانی بیندیشیم، لذا اگر بتوانیم به یک جمع بندی برسیم که به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری خودمان را آماده کنیم و از طرف دیگر بتوانیم یک سازو کار مناسبی را تعریف کنیم که از تشتت و موازی کاری موسسات فرهنگی جلوگیری کنیم آنگاه خواهیم توانست حضور بهتری در عرصه فرهنگی و تمدنی غرب داشته باشیم.


مطالب مرتبط

  • صفحة ويكي

  • FrontPage

    23 أكتوبر، 22 1:16 م

دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات