16 02 2017 307154 شناسه:
image

آیت الله هاشمی رفسنجانی صاحب یک مکتب سیاسی بود

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در ایام اربعین ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی هفته نامه حریم امام ویژه چهلمین روز درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد. در این ویژه نامه مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با این هفته نامه با موضوع...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در ایام اربعین ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی هفته نامه حریم امام ویژه چهلمین روز درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد. در این ویژه نامه مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با این هفته نامه با موضوع ابعاد اخلاقی، سیاسی و فرهنگی آیت الله هاشمی رفسنجانی به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این مصاحبه با اشاره به دلائل محبوبیت آیت الله هاشمی در چشم امام و مردم و نیز صفات برجسته آن شخصیت فقید، ایشان را صاحب مکتب سیاسی دانست و بیان داشت:

آیت الله هاشمی رفسنجانی دلداده عترت بود، اما نه فقط از یک نگاه سنتیِ صرف. البته واقعاً عشق به اهل بیت در جان ایشان بود. اما نگاه آیت الله هاشمی به عترت در همین حد خلاصه نمی شد. آیت الله هاشمی باور داشت عترت طاهره منبع معرفت هستند و مانند قرآن می توانند در عرصه سیاست، فرهنگ، اقتصاد، و اجتماع، حرف داشته باشند و تحول ایجاد کنند، و منشأ حرکت و انقلاب باشند. ایشان باور داشت قرآن و اهل بیت، می توانند پایه سیاست، اجتماع و فرهنگ امروز باشند.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در تشریح مکتب سیاسی آیت الله هاشمی تصریح داشت: در مکتب سیاسی آیت الله هاشمی، اصل توسعه جایگاه ویژ ه ای دارد. این شخصیت از اول، از آن زمانی که وارد عرصه سیاست شد با توسعه هم آغوش بود. من سراغ ندارم یک روحانی و عالمی که در مبارزات انقلاب بوده، شخصیت سیاسی مثل امیرکبیر را به عنوان الگوی فعالیتهای اجتماعی و سیاسی و توسعه قرار دهد، و او را به عنوان قهرمان مبارزه با استعمار معرفی کند. ما شاید فکر کنیم واژه قهرمان مبارز با استعمار یک واژه سیاسی باشد. ولی وقتی یک عالم دینی این را می گوید، همان کفرستیزی و مبارزه با استکبار که در قرآن آمده، می شود. همان مبارزه با فرعون و نمرود می شود.

وی اذعان داشت: آیت الله هاشمی قدرت را نه برای قدرت، بلکه قدرت را برای اینکه بتواند آرما نهای امام و انقلاب و نظام را حفظ کند می خواست. آقای هاشمی در این دوره اخیر که برای ریاست جمهوری آمد، قطعاً هیچ انگیزه ای برای قدرت و مقام و مال نداشت. لذا شبی که رد صلاحیت شدند، طبق خاطره ای که دوستانشان نقل کردند، ایشان گفتند شبی که من راحت خوابیدم و استراحت کردم همین شب بود که مسئولیت از روی دوش من برداشته شد.

علاقمندان می توانند متن کامل این مصاحبه را از ایــــنــــجــــــا مشاهده کنند.