05 05 2018 295984 شناسه:
image
دکتر محمد علی عبدالهی، دبیر علمی کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی:

ارسال بیش از 115 مقاله علمی به دبیرخانه کنگره

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر محمد علی عبدالهی، دبیر علمی کنگره در ابتدای کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی)، با بیان اینکه ما انسان‌ها در مقام عقل و نظر عقل را به‌کار می‌گیریم، گفت: «اگر بخواهیم معیارها، الگوها و منابع صحیح از...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء:  کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی) به همت دانشگاه تهران و با همکاری بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، روز شنبه 15 اردیبهشت ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد.

دکتر محمد علی عبدالهی، دبیر علمی کنگره در ابتدای این همایش با بیان اینکه ما انسان‌ها در مقام عقل و نظر عقل را به‌کار می‌گیریم، گفت: «اگر بخواهیم معیارها، الگوها و منابع صحیح از عقلانیت را فهرست و در باب آن تامل کنیم، دشواری‌هایی مشخص و یک سلسله پرسش‌هایی مطرح خواهد شد، که کدام معیارها برای عقلانیت صحیح است».

وی افزود: «پرسش‌های مهمی مطرح می‌شود که باید پاسخ داده شود و دانشگاه تهران به‌عنوان مهم‌ترین دانشگاه ایران تصمیم گرفت، تا در این زمینه موضوع عقلانیت را به‌صورت بین‌المللی به‌بحث بگذارد. در میان اندیشمندان مسلمان علامه جوادی آملی جزء نادر اشخاصی هستند که به این موضوع پرداخته‌اند و از خود آثار گرانبهایی را با این موضوعیت به جای گذاشته‌اند».

دکتر عبدالهی در ادامه گزارشی از روند برگزاری کنگره ارائه داد و خاطر نشان کرد: «این کنگره دو هدف مهم را دنبال می‌کند، یکی پاسخگویی به پرسش‌های اساسی که بشر امروز در مورد عقلانیت پیش روی دارد و دیگری معرفی علامه جوادی آملی به‌عنوان یک نظریه‌پرداز مهم و برجسته به دنیا و جهان اسلام است».

دبیر علمی کنگره با اشاره به اینکه یکسری فعالیت‌های علمی در کنگره صورت گرفته است، گفت: «پس از اعلام فراخوان از سوی دبیرخانه کنگره بیش از ۱۱۵ مقاله علمی قابل داوری به این دبیرخانه ارائه شد. البته این به جز مقالاتی است که به مرحله داوری نرسیده‌اند».

به گفته وی ۶۰ مقاله به تشخیص داوران قابلیت چاپ در مجموعه مقالات کنگره را دارند و حدود ۲۸ مقاله در چهار نشست علمی و تخصصی ارائه خواهند شد.

دکتر عبدالهی با عنوان اینکه یک کار علمی مهم در کنگره انجام گرفته است، از تهیه کتاب جامعی به‌عنوان منظومه فکری علامه جوادی آملی که مجموعه‌ای از مقالات شاگردان تراز اول ایشان و در باب آراء و افکار علامه است و به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه خواهد شد، خبر داد.

دبیر علمی کنگره تصریح کرد: «در این کنگره ۴۵ میهمان از جهان اسلام و حدود ۹ میهمان از کشورهای اروپایی شرکت کرده‌اند و ما قبل از برگزاری این کنگره پنج پیش‌نشست در دانشگاه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم».


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات