07 05 2017 275426 شناسه:
image
در جلسه درس تفسیر بیان شد:

انسان همواره مبتلا به امتحان الهی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر و در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه «قمر» بیان داشتند: الآن خداي سبحان هر چه به هر كس مي‌دهد امتحان است! اگر قدرت به كسي داد، امتحان است و اگر قدرت به كسي نداد آزمون است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر و در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه «قمر» با بیان اینکه انسان همواره مبتلا به امتحان الهی است،  بیان داشتند: الآن خداي سبحان هر چه به هر كس مي‌دهد امتحان است! اگر قدرت به كسي داد، امتحان است و اگر قدرت به كسي نداد آزمون است.

ایشان ادامه دادند: سلامت و بيماري امتحان است، منتها ما عادت كرديم بيماري را ابتلا مي‌دانيم ولي سلامت را ابتلا نمي‌دانيم در حالی که برابر آيات قرآن كريم او كه در بيمارستان بستري است، مبتلا به مرض است و او كه بیمار نیست، مبتلا به سلامت است؛ مبتلا يعني ممتحن.

ایشان با اشاره به آیات سوره مبارکه فجر ادامه دادند: خداوند در سوره مباركه فجر فرمود: «فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ٭ وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ ٭ كَلاَّ » اين «كَلاَّ» نفي هر دو است. فرمود ما بعضي را سالم قرار مي‌دهيم یعنی او مبتلا به سلامت است و در كلاس امتحان نشسته است! يا مالي به او مي‌دهيم، قدرت ومنزلتي به او مي‌دهيم، هر چه را خدا به ما داد آزمون است و هر چه را به ما نداد باز هم آزمون است! تا يكي را به شكر بيازمايد و يكي را به صبر بيازمايد.

منبع..............................

تفسير سوره قمر جلسه چهاردهم 96/2/18


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات