20 11 2021 277838 شناسه:
image
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:

این فلسفه است که مجال رشد و تعالی را به علوم انسانی عطا می کند/ فلسفه الهی، همواره در جهت رشد، سعادت و پایندگی انسان است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش روز جهانی فلسفه به همت خانه حکمت اصفهان با عنوان فلسفه و زندگی و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، شنبه 29 آبان ماه در شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش روز جهانی فلسفه به همت خانه حکمت اصفهان با عنوان فلسفه و زندگی و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، شنبه 29 آبان ماه در شهر اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در سخنان خود با با موضوع «قلمرو فلسفه» اظهار داشت: رسالت علوم انسانی در دوران ما رسالت بسیار سنگینی است، اگر علوم به ویژه علوم انسانی بخواهند خود را از فسلفه جدا کنند هم خود به هلاکت می رسند و هم جامعه را به هلاکت می رسانند، این اشراف و سلطه فلسفه نه به این معناست که فسلفه محدود کننده علوم است، بلکه فلسفه، اجازه انحراف را به علوم دیگر نمی دهد و مرتبا مبدا فاعلی و مبدا غایی را به همه علوم یادآوری می کند .

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تاکید داشت: قلمرو فلسفه این نیست که ما به عنوان مثال فلسفه را به عنوان یک دانشی بیاموزیم و بعد آن را کنار بگذاریم. خیر! اگر دانش های علوم انسانی خصوصا، بخواهند از فلسفه جدا شوند و سکولار شوند، مرگ خود را رقم خواهند زد. این فلسفه است که مجال رشد و تعالی را به علوم انسانی عطا می کند و زمینه را برای رشد آنها فراهم می کند و اجازه انجراف به آنها نمی هد، در واقع فلسفه الهی، همواره در جهت رشد، سعادت و پایندگی انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با توصیه به خوانش کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» خاطرنشان کرد: به همه اساتید و دانشجویان عزیز توصیه می کنم این کتاب ارزشمند حضرت استاد آیت الله جوادی آملی را مطالعه بفرمایند. حضرت استاد در کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» تاکید دارند که عقلانیت تا چه اندازه می تواند در جامعه مفید باشد و جایگاه عقل برای اینکه رشد و تعالی را برای انسان به ارمغان می آورد جایگاه بسیار رفیعی است.

ایشان ادامه دادند: اینکه عده ای بخواهند فلسفه اسلامی را متهم کنند به اینکه از عقلانیت اجتماهی و نظایر آن دور است این یک اشتباه و غفلت بزرگ است. عقلانیت در فلسفه اسلامی از خود عقل می آید؛ خود عقل است که عقلانیت را می پروراند و به آن مجال حضور و بروز در عرصه های مختلف را می دهد.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در پایان اذعان داشت: قلمرو فلسفه را باید کاملا همه جانبه بدانیم و خصوصا اینکه اکنون در دورانی به سر می بریم که متاسفانه اتهام ناکارآمدی هم برای فلسفه و هم برای دین وجود دارد، اما این دوران گذر خواهد کرد و به همت اساتید و به برکت اینگونه نشست های علمی اذهان به جایگاه رفیع فلسفه و دین دوباره برخواهد گشت.


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات