05 05 2018 295999 شناسه:
image
دکتر نیلی احمد آبادی در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم:

توسعه صنعت و تکنولوژی هم از تغییر نگرش فلسفه زندگی و نگاه جامعه به اطراف خود آغاز شده است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در مراسم کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی)، با بیان اینکه برای ما بسیار مایه خشنودی است که میزبان این کنگره ارزشمند علمی هستیم، گفت: «کنفرانس‌ها موضوعات متعددی...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء:  کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی) به همت دانشگاه تهران و با همکاری بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، روز شنبه 15 اردیبهشت ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد.

در این مراسم دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره با بیان اینکه برای ما بسیار مایه خشنودی است که میزبان این کنگره ارزشمند علمی هستیم، گفت: «کنفرانس‌ها موضوعات متعددی را دنبال می‌کنند و محل مناسبی برای ایجاد شبکه‌های علمی هستند و امروز موفقیت‌های بزرگ در دنیا با تعامل بین دانشمندان و به اشتراک گذاشتن یافته‌های علمی به‌دست می‌آید».

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به سه محور اصلی برنامه پنج ساله دانشگاه به موضوع بین‌المللی‌سازی و مسئولیت اجتماعی پرداخت و گفت: «بین‌المللی‌سازی یکی از دلایلی است که امروز دانشگاه تهران را میزبان این کنگره ارزشمند کرده است».

دکتر نیلی احمدآبادی با تصریح اینکه علم مرز نمی‌شناسد و توسعه علم منوط به گردش علم، محققین و دانشمندان در کشورهای مختلف و مستقل از مرزهای جغرافیایی است، افزود: «اگر چه پیاده‌سازی و توسعه علم در هر کشوری با نیازهای آن صورت می‌گیرد، اما با ایجاد شبکه‌های بین‌المللی این توسعه بیشتر خواهد شد. بین‌المللی‌سازی دغدغه همه دانشگاه‌های دنیاست وخوشبختانه دانشگاه تهران در این زمینه پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشته است».

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی در ادامه با تاکید بر مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یکی دیگر از محورهای برنامه دانشگاه تهران، میزان تأثیر دانشگاه در جامعه را یک موضوع بسیار مهم توصیف کرد و گفت: «اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش عالی توسعه پیدا کند، طبیعتاً باید به تأثیر دانشگاه در جامعه بیش از گذشته پرداخته شود».

وی با عنوان اینکه توسعه علوم انسانی و اجتماعی یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه تهران است، خاطر نشان کرد: «برگزاری این کنگره با توجه به نگاهی که دانشگاه تهران به علوم انسانی و اجتماعی دارد، بسیار مهم است. تفکر ما بر این است که پایه تغییر و تحول در جوامع از این دو علم شروع می‌شود. حتی توسعه صنعت و تکنولوژی هم از تغییر نگرش فلسفه زندگی و نگاه جامعه به اطراف خود آغاز شده است».

دکتر نیلی احمدآبادی با یادآوری اینکه دانشگاه تهران از نظر علوم انسانی و اجتماعی بزرگ‌ترین دانشگا‌ه ایران است، افزود: «این سرمایه بزرگ باید بیش از گذشته در خدمت جامعه قرار گیرد. ما در حوزه علوم تجربی در صحنه بین‌المللی جایگاه بسیارمطلوبی داریم، ولی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی از این سرمایه به خوبی بهره نگرفته‌ایم و برگزاری این کنگره گامی در جهت تحقق این امر است»

به گفته رئیس دانشگاه تهران تاریخ پر افتخار ایران گفته‌های زیادی دارد، دانشمندان امروز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و آنها به شرط اشتراک و به نقد گذاشتن می‌توانند زمینه‌های توسعه را فراهم آورند و این کنگره از جهات مختلف می‌تواند سیاست‌‌ها و برنامه‌های دانشگاه تهران را دنبال کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا باید به موضوع علم بیش از گذشته بپردازیم، گفت: «در گفتمان امروزی جهان، علم را به‌عنوان یک واقعیت بدیهی که بدون آن توسعه امکان ندارد مطرح می‌کنند. اما نکته مهم عمق علم و به‌‌کارگیری آن است. ما در حوزه علوم تجربی، پایه و طبیعی خیلی با دنیا اختلاف دیدگاه نداریم، البته ممکن است در مورد به‌کارگیری علم، اخلاق علمی و شرایط عالمان اختلاف ودیدگاه‌های متفاوت حاصل آید، اما در خود موضوع علم کمتر اختلاف ایجاد می‌شود. دانشمندان در این حوزه‌ها به‌خوبی شبکه‌های خود را شکل می‌دهند».

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره در پایان سخنان خود افزود: «اما در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی مسئله بسیار پیچیده است و چون این علوم برپایه نظریه شکل می‌گیرند و نمی‌توان آنها را مستقل از جهان‌بینی دید، طبیعتاً دیدگاه‌های علمی در این حوزه می‌تواند محل بحث و بررسی قرار گیرد و یکی از را‌ه‌کارها در این زمینه ایجاد گفتمان بین دانشمندان مختلف در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است و خوشحالیم که این کنگره توانسته زمینه چنین گفت‌وگویی را بین صاحب‌نظران فراهم آورد».


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات