15 11 2018 292429 شناسه:
image
مقاله علمی پژوهشی؛

مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی‌آملی درباره نزول دفعی قرآن

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به بهانه سالروز درگذشت علامه طباطبایی به بازخوانی مقاله ای با موضوع بررسی و مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و شاگر ممتازشان آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص نزول دفعی قرآن می پردازیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به بهانه سالروز درگذشت علامه طباطبایی به بازخوانی مقاله ای با موضوع بررسی و مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و شاگر ممتازشان آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص نزول دفعی قرآن می پردازیم. این مقاله در دومین شماره از دوفصلنامه علمی پژوهشی علوم قرآن و تفسیر معارج با عنوان «مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی‌آملی درباره نزول دفعی قرآن» به چاپ رسیده است. در چکیده این مقاله علمی پژوهشی آمده است:

یکی از مسائل دشوار قرآنی، چگونگی نزول آن است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، دیدگاه علامه‌طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی را تبیین، تحلیل و دلایلشان را نقد می‌کند. علامه‌طباطبایی به نزول دوگونه (دفعی و تدریجی) و آیت‌الله جوادی‌آملی به نزول سه‌گونه (دفعی، متوسط و تدریجی) معتقد است. دیدگاه علامه‌طباطبایی گام نخست در اثبات نزول فرامادی قرآن است و دیدگاه آیت‌الله جوادی‌آملی عهده‌دار تبیین و تفصیل نزول آن است؛ پس این‌دو دیدگاه در طول یکدیگرند و هیچ تعارضی ندارند.

کلیدواژه‌ها: قرآن؛ نزول دفعی؛ نزول تدریجی؛ علامه‌طباطبایی؛ آیت‌الله جوادی‌آملی

نویسندگان:

کاووس روحی برندق؛ استادیار دانشگاه تربیت مدرس

محسن فریادرس؛ دانشجوی کارشناسی‌ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس

خدیجه فریادرس؛ دانشجوی کارشناسی‌ارشد علوم قرآنی دانشکدة علوم و فنون قرآن تهران

منبع: دوفصلنامه علمی پژوهشی علوم قرآن و تفسیر معارج، دوره 1، شماره 2، بهار و تابستان 1395، مقاله 4، صفحه 63-78

برای مشاهده کامل مقاله اینجـــــــا را کلیک کنید.

 

 

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات