14 12 2023 2110610 شناسه:
image

نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته پژوهش

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت هفته پژوهش و فناوری «نشست خبری» با حضور ریاست محترم بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء استاد مرتضی جوادی آملی و اهالی رسانه، امروز در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت هفته پژوهش و فناوری «نشست خبری» با حضور ریاست محترم بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء استاد مرتضی جوادی آملی و اهالی رسانه، امروز در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.


استاد مرتضی جوادی آملی در این نشست بیان داشت: یکی از مسائلی که به ان نیاز داریم این است که نوع نگاه به دین باید تغییر کند چون دین از حوزه مسائل فردی و اجتماعی درآمده و به مسائل ملی، بین المللی و بلکه جهان بشری تبدیل شده است.

وی گفت: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء بر مبنای پژوهش تاسیس شده است و ابتدا هم با عنوان موسسه تحقیقاتی اسراء راه اندازی شد که تاکنون  بیش از 300 اثر پژوهشی از مکتب حضرت آیت الله جوادی آملی منتشر کرده است.

وی اظهار داشت: بنیان هر امری را بر مبنای پژوهش استوار می دانند و اگر جریان پژوهش در موردی اتفاق نیفتد، قشری نگری و سطحی نگری حاکم می شود که آسیب های فراوانی هم به جامعه می زند.

استاد مرتضی جوادی آملی گفت: اگر تحقیق و پژوهش در حوزه دین به درستی انجام نگیرد استخفاف اتفاق خواهد افتاد و جامعه ای که در حوزه دین نگاه سطحی داشته باشد نمی تواند از آسیب ها در امان بماند.

وی بیان داشت: پژوهش نقش مادر و محکم را دارد و آموزش و فرهنگ نقش امور دیگری که می تواند در امور متشابهات ظاهر شود.

وی گفت: در سنت علمی آیت الله جوادی آملی این مسئله روشن است که تا به عمق مسائل راه نیابند اقدامات بعدی سطحی خواهد بود.

ایشان با اشاره به تقسیم علوم به بنیانی و کاربردی گفت: پژوهش های کاربردی اگر متفرع بر پژوهش های بنیادین نباشد آفتی بر جامعه بیش نخواهد بود. جامعه دینی به مراتب محتاج تر به پژوهش است چون دین حقیقتی عمیق  و گسترده است که بدون پژوهش و کندوکاو در آن مغزش پدید نخواهد آمد.

استاد مرتضی جوادی آملی بیان کرد: سلامت و امنیت فکری که ما امروز در سایه مکتب آیت الله جوادی آملی شاهدیم به جهت آن است که مبنای ایشان پژوهش است. تفسیر تسنیم محصول پژوهش گسترده و عمیقی است که شخص ایشان و پژوهشگران همراه داشته اند.

وی گفت: ما باید فرهنگ پژوهش را در جامعه گسترش دهیم تا از آفات سطحی نگری و ظاهرنگری در دین نجات پیدا کنیم. هرچه پژوهش عمیقتر و گسترده تر باشد نجات از آسیب سطحی نگری و قشری نگری بیشتر تامین خواهد شد.

وی بیان داشت: کشورهای صنعتی به دلیل پژوهش های بسیار اساسی که در دستور کار قرار دادند، در رشته های مختلفی که وارد شدند، موفق هستند.

وی بر مجهزشدن پژوهشگران به فناوری های نوین تاکید کرد و گفت: این بنیاد مصمم است تا از تکنولوژی برای رسیدن به معرفت بیشتر و بهتر استفاده کند و امروزه استفاده از تکنولوژی علوم انسانی دیجیتال در دستور کار پژوهشگران قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حوادث سال گذشته اظهار داشت: مواجهه با وقایع و حوادث چند صورت دارد؛ یکی از کارهای حضرت آیت الله جوادی آملی کتاب «زن در آینه جمال و جلال» است که مسیر فکری جامعه را تصحیح می کند. براساس این پژوهش ها و اندیشه ها کارهای علمی و مباحث فرهنگی دیگری هم هست. آیت الله جوادی آملی معتقد به مواجهه فرهنگی با این مسائل است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پژوهش پیرامون حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: یکی از عمده ترین مسائلی که در دیانت ما نقش اساسی دارد موقعیت والای حضرت زهرا (س) است. علامه جوادی آملی از گذشته بسیار دور در تبیین شئونات حضرت وارد صحنه شدند و خطبه های ایشان را تبیین کردند.

وی گفت: یکی از مسائل قابل توجه این است که حضرت زهرا (س) خطبه ای را ایراد کردند که ۲۵ سال قبل از خطبه امام علی (ع) بوده که در آن فرازهای بلندی دارد که در قد و قامت خطبه های نهج البلاغه است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه پژوهش متفاوت است ولکن یکی از عمده ترین مسائل که در پژوهش نقش دارد، نگاه پژوهشگر است.

استاد  مرتضی جوادی آملی در پاسخ به سوالی گفت: از اینکه سوالات و شبهات در ذهن جوان وجود دارد جای نگرانی نیست و این ویژگی جامعه زنده است و موسسات و مراکز ما نباید از طرح این شبهات نباید هراسان باشند. منشا این شبهه و سئوالات چند مورد است؛ عده ای همواره در طول تاریخ بودند که نسبت به طرح شبهات اقدام می کردند و امروز هم در روزگار ما هستند. و عده ای هم مقابل اینها ایستادند. اما بخشی از این مسئله به عملکرد ما و مسئولان باز می گردد که نمی توان با مسائل علمی به آنها پاسخ داد. اگر رفتار نادرست و اختلاس هایی که می بینیم رویکرد منفی برای جوانان ماست ولکن صحنه دین صحنه مملو از معارف و علوم است و لذا در صحبت با اینها می بینیم که روی صحبت را به عمل و رفتار می کشانند و لذا مسئله آنها دین نیست.

وی در پاسخ به سوالی دیگر بیان داشت: امروزه به دلیل وجود فضای مجازی این نقدها و مطالبی که در باب حوزه دین است به دین پژوهان و دین شناسان منتقل شده است و به صورت خاص به این شبهات از جهات مختلف پرداخته می شود. و این به طور قطع در آینده دین پژوهی ما تاثیر می گذارد.

رئیس بنیاد اسراء با اشاره به آراء جدید آیت الله جوادی آملی در فقه گفت: تغییر رویکردی که در نگاه دین شناسی از ناحیه صاحبان دین انجام می شود قطعا به بازشناسی در حوزه معرفت دینی خواهد انجامید و بخش قابل توجهی از این نگرانی ها قابل برطرف کردن است.

وی خاطرنشان کرد: فضایی که امروز از ناحیه جوانان و جامعه ما به دین می شود قطعا در مسیر معرفت دینی ما تغییر چندان قابل توجهی را خواهد داشت و دیگر آن صلابت فکری و عصبیت که در فقه داشتیم حتما خواهد شکست. یکی از مسائلی که به ان نیاز داریم این است که نوع نگاه به دین باید تغییر کند چون دین از حوزه مسائل فردی و اجتماعی درآمده و به مسائل ملی، بین المللی و بلکه جهان بشری تبدیل شده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تفسیر تسنیم گفت: تفسیر تسنیم تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید. ترجمه ای تفسیرگونه از تفسیر تسنیم در حال انجام است اما اگر بخواهیم برش هایی از تفسیر تسنیم را آماده کنیم باید این تفسیر کامل شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پاسخ به سئوالی گفت: علامه جوادی آملی در حوزه عرفان کارهای سنگین انجام دادند که مجموعا شاید به ۲۰ جلد برسد. حدود ۱۶ جلد تحت عنوان «شرح فصوص» خواهد بود که به عقلانیت شهود می پردازد و جلد هفتم آن در دست چاپ است. در حوزه حکمت هم بیش از ۵۰ جلد اثر مستقیم در باب حکمت متعالیه است.

وی درباره ثبت آثار حضر آیت الله جوادی املی در یونسکو و آیسیسکو گفت: رایزنی هایی برای ثبت آثار و نیز راه اندازی کرسی مکتب آیت الله جوادی آملی در یونسکو در حال انجام است و زمینه های ثبت آن صورت گرفته است.

 

تفسیر تسنیم مردادماه سال آینده به اتمام می رسد


معاون پژوهش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء از اتمام تفسیر تسنیم در مردادماه سال آینده و حداکثر پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین عمادی معاون پژوهش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش اظهار داشت: مکتب علامه جوادی آملی در چهار محور تفسیر، فقه، فلسفه و عرفان تنظیم شده و تا اینجا جلو آمدیم و با توجه به پویایی اندیشه های استاد جوادی آملی فکر می کنیم هنوز یکسال و نیم دیگر درگیر تنظیم آثار فاخر ایشان هستیم.

وی تصریح کرد: پژوهش ما براساس آثار علامه است و صرفا تنظیم دروس ایشان نیست بلکه اندیشه، تفکر، تحقیق بر آنچه تاکنون ما به تقریر و تحقیق درآوردیم و براساس نیازی است که از جامعه استنباط می کنیم.

وی گفت: تا سال گذشته مجموعا ۲۱ اثز فقهی، تفسیری، فلسفی و عرفانی و ۷ مجله داشتیم که ۸ اثر از این تعداد مربوط به علوم قرآن و حدیث است، ۶ اثر مربوط به تفسیر تسنیم است و دو اثر هم مربوط به رجال تفسیری است و ۴ جلد هم مربوط به فقه است. برای اولین بار رساله آیت الله جوادی آملی را به طور کامل بازنویسی و وارد بازار کردیم.

وی عنوان کرد: سال آینده بیش از ۴۰ اثر پژوهشی را به جامعه علمی عرضه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه جلد ۳۷ «رحیق مختوم» منتشر شده است، گفت: بیش از ۷ اثر ایشان به زودی منتشر خواهد شد که از جمله آنها می توان به جلد ۷۲ تفسیر تسنیم و جلد پنجم کتاب شریف صدمین که همان شرح نهج البلاغه است، جلد ۳۸ رحیق مختوم، جلد ۷ عقل و شهود و جلد ۱۱ سروش هدایت اشاره کرد.

وی اظهار داشت: مردادماه سال آینده تفسیر تسنیم به اتمام خواهد رسید.

 

راه اندازی آزمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی


معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات اسراء از آغاز بکار زمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی این بنیاد از هفته آینده خبر داد.

مهندس وحید احمدی معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش اظهار داشت: پرداختن به علوم انسانی دیجیتال در فضای پژوهش امروز امری ضروری است بنابراین بنیاد اسراء هم پرداختن به علوم انسانی دیجیتال را در دستور کار خود قرار داد و طی سال گذشته فعالیت های عمده ای به لحاظ مفاهیم و برنامه ریزی برای شروع این مسئله شکل گرفت.

وی از تاسیس آزمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی خبر داد و گفت: این آزمایشگاه از هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. عمده این فعالیت ها در حوزه علوم انسانی و اسلامی دیجیتال با بهره گیری از فناوری های هوش مصنوعی است که بشر به ان دست پیدا کرده است.

وی بیان داشت: سرویس های هوشمند جستجوگر براساس آثار آیت الله جوادی آملی و آرشیو دروس و آثار ایشان یکی از کارهای صورت گرفته در این زمینه است.

وی با اشاره به پیاده سازی دیجیتال آثار علامه جوادی آملی گفت: در گام بعد به دنبال ارائه این آثار در پلتفرم به صورت دسته بندی بودیم که در سال جاری اقدامات لازم انجام شد و در حال بارگذاری اطلاعات هستیم.

وی گفت: کار بعدی به خدمت گرفتن تکنولوژی های هوش مصنوعی برای ارتقای جستجو از کلیدواژه به هوشمندی است. از دیگر کارهایی که انجام خواهد گرفت، خلاصه سازی های هوشمند و مباحث مربوط به تحقیق و توسعه است.

وی گفت: اولویت ما در این آزمایشگاه آرشیو آثار آیت الله جوادی آملی است که در اختیار پژوهشگران قرار گیرد و لذا ارائه کتاب های آیت الله جوادی آملی به صورت گویا در دستور کار قرار دارد اما اولویت نیست.

​​​​​​​بازتاب خبری نشست در دیگر رسانه ها

گزارش تصویری نشست


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات