14 12 2016 310359 شناسه:
image

وحدت از بهترين رهاورد های ائمه است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق این هفته خود با تبریک ایام میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام و حضرت امام صادق علیه السلام اظهار داشتند: بهترين عيدي براي علاقه‌مندان به قرآن و عترت, شناخت مقام شامخ نبوّت, رسالت, امامت و بالأخره لخافت است وظايفي كه ما در برابر...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق این هفته خود با تبریک ایام میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام و حضرت امام صادق علیه السلام اظهار داشتند: بهترين عيدي براي علاقه‌مندان به قرآن و عترت, شناخت مقام شامخ نبوّت، رسالت، امامت و خلافت و همچنین وظايفي كه ما در برابر اين ذوات قدسي داریم و عمل به آن وظایف می باشد.

ایشان ادامه دادند: ذات اقدس الهي به وجود مبارك رسول گرامي فرمود برخي امور در درون عقل مردم به صورت ضعيف هست، تو بايد اينها را شكوفا كني اما برخي از اين امور اصلاً در درون عقل مردم نيست، تو بايد آنها را كم و بيش با این امور آشنا كني. خداوند می فرماید: علمي كه من در اين دو بخش به تو آموختم و تو به جامعه منتقل مي‌كني، يك علم نافذ است.

معظم له در توضیح علم نافذ بیان داشتند: در دعاهاي سحرهاي ماه مبارك رمضان ما از خدا هر علمي را طلب نمي‌كنيم؛ علمي كه فقط صورت حصولي و ذهني باشد و درگوشه ذهن تعبيه شده باشد، كارآيي ندارد ما از خدا علم نافذ مي‌طلبيم علمي كه ما را از جهالت عملي نجات دهد، وقتي جهالت عملي، علم را معزول مي‌كند اين شخص مي‌شود عالم بي‌عمل اما علم الهي هيچ عاملي او را معزول نمي‌كند مي‌شود علم نافذ. اگر كسي از آن علم سهمي برد يقيناً عمل مي‌كند.

ایشان در خصوص کمالات علوم الهی خاطرنشان کردند: به ما هم دستور دادند چه در نماز چه بعد از نماز از ذات اقدس الهي از خدا علم نافع طلب كنيم؛ گاهي نافع بودن علم به لحاظ معلوم است كه انسان بايد چيزهاي خوبي را فرا بگیرد، سِحر و شعبده و اين گونه از علوم, علوم نافع نيست. بخش ديگر، علمي است نافع ولي در اثر اينكه جهالت ، فرمانرواي درون هست اين علم را به منزله حاكم معزول قرار مي‌دهد لذا به ما گفتند كه «اعوذ بك من علم لا ينفع» علم غير نافع يا در اثر آن است كه معلومش سودآور نيست يا در اثر اينكه خود علم كارآيي ندارد اما علم الهي هر دو كمال را دارد يعني هم معلومش سودآور است هم علم كارآيي دارد.

حضرت آیت الله الظعمی جوادی آملی در خصوص رهاورد انبیاء الهی از منظر قرآن کریم اذعان داشتند: اين را ذات اقدس الهي درباره رهاورد انبيا مخصوصاً به وجود مبارك رسول گرامي  فرمود﴿وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ﴾ بنابراين ما منتظريم اين ذوات قدسي كه عِدل قرآن كريم‌اند آنچه را آوردند ما آن را بشنويم و عمل كنيم.

ایشان ابراز داشتند: ما بايد اين دل‌ها را مزرعه كنيم منتها به ما گفتند آنچه مزرعه دل را شكوفا می كند «اشك چشم» است؛ اين را بارها به ما فرمودند كه اگر كسي با دشمن بيرون بخواهند بجنگد آهن لازم است با دشمن درون بخواهد بجنگد آهن مشكل را حل نمي‌كند، «آه» مشكل را حل مي‌كند كه «سلاحه البكاء» اين اشك چشم، آن مزرعه را آماده مي‌كند تا «يثيروا لهم دفائن العقول» آدم يك علم نافع پيدا كند.

معظم له تاکید داشتند: وجود مبارك پيامبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) آمده با جاهليت مبارزه كرده چه جاهليت درون, چه جاهليت بيرون. رهاورد حضرت اين است كه اگر جامعه بخواهد عقلاني بشود و از جاهليت نجات پيدا كند اين دين را در حِصن و در دژ الهي قرار بدهيد، دژبان آن هم خداست.

آیت الله العظمی جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام هفته وحدت خاطرنشان کردند:  وحدت از بهترين رهاورد های ائمه است؛ يك بيان نوراني از حضرت امير(سلام الله عليه) در نهج‌البلاغه است كه حضرت نامه‌اي براي كسي نوشت  و فرمود در بين امت اسلامي هيچ كسي به اندازه من حامي وحدت نيست بعد هم فرمود من يك حرفي مي‌زنم از سنّت الهي خبر مي‌دهم نه از تاريخ تا شما بگوييد تاريخ براي گذشته است و آينده شايد عوض بشود، من از سنّت الهي خبر مي‌دهم مي‌گويم سنّت الهي اين است كه هيچ جامعه‌اي با اختلاف خير نمي‌بيند و هيچ جامعه‌اي از اتحاد آسيب نديده است!

ایشان ادامه دادند: شما ببینید اين داعش و تكفيري محصول كدام اختلاف است؟ بيگانه هم منتظر نشسته كه يك اختلافي رخنه كند كه اين اختلاف را چماق قرار بدهد در حالی که انسان فكر دارد، فكر در بحث‌هاي كلامي است اين اختلاف نظر و تضارب آرا چيز خوبي است اما مادامي كه از حوزه علمي وا نديشه بيرون نرود. اينها بيانات نوراني اين ذوات قدسي است كه جامعه را معطر مي‌كند و فرق نمي‌كند بين حيات و ممات آنها, كلمات ائمه سراسر نور است «كلامكم نور» حالا لازم نيست انسان در حضور خود امام باشد با كلمات او, با كتاب او, با سيره و سنّت او كه مأنوس است اين كلام هم در بين جامعه منتشر مي‌شود.