15 12 2016 310426 شناسه:
image

ویژه هفته پژوهش؛ معرفی برنامه ها و طرح هاي کلان پژوهشي پژوهشگاه معارج

پايگاه اطلاع رساني اسراء: جديدترين اثر پژوهشگاه علوم وحیانی معارج جلد هفده رحيق مختوم كه اولين مبحث از بحث اتحاد عاقل و معقول است مي باشد که تا آخر هفته پژوهش چاپ و منتشر خواهد شد همچنين جلد 41 تفسير تسنيم اين هفته براي چاپ ارسال مي‌شود. اين دو اثر در خود هفته پژوهش منتشر خواهد شد.

بخش دوم مصاحبه

پايگاه اطلاع رساني اسراء: حجت الاسلام علي روح الهي معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم وحياني معارج در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني اسراء به تشريح برنامه هاي پژوهشگاه معارج در هفته پژوهش و تبيين چشم اندازهاي پژوهشي پژوهشگاه معارج در حوزه هاي مختلف پرداخت. در ادامه توجه شما را به بخش دوم این مصاحبه جلب می کنیم.

پايگاه اطلاع رساني اسراء:  جديدترين آثاري كه همينک در دستور كار پژوهشگاه قرار داد چيست؟

حجت الاسلام علي روح الهي:  جديدترين اثر جلد هفده رحيق مختوم كه اولين مبحث از بحث اتحاد عاقل و معقول است مي باشد که تا آخر هفته پژوهش چاپ و منتشر خواهد شد همچنين جلد 41 تفسير تسنيم اين هفته براي چاپ ارسال مي‌شود. اين دو اثر در خود هفته پژوهش منتشر خواهد شد و علاوه بر آن از هر کدام از سه نشريه علمي پژوهشي پژوهشگاه معارج يک شماره جديد در همين هفته منتشر مي شود.

پايگاه اطلاع رساني اسراء: در صحبت هايتان اجمالاً به برنامه ها و طرح هاي پژوهشي سال آينده اشاره کرديد، توضيحات بيشتري در اين خصوص ارائه بفرماييد؟

حجت الاسلام علي روح الهي:  الحمدالله از همينک برنامه ريزي بسيار خوبي براي سال آينده صورت گرفته است از آنجا که ما در اکثر پژوهش ها، نيازهاي روز جامعه را مد نظر قرار مي دهيم لذا از برنامه هاي ما در حوزه مباني انديشه اي و فلسفي حضرت استاد با توجه به جايگاه رفيعي که ايشان براي عقل قائل هستند و جايگاه عقل را در کنار نقل مي بينند حتي در نظامات اجتماعي، نظامات فقهي، نظامات حقوقي، به همين خاطر اولين طرحي كه در سال آينده انجام خواهد گرفت طرح تبيين اصول و  مباني انديشه اي ايشان در مباحث عقلي است.

بحث دوم كه از مطالبات مهم جامعه نخبگاني کشور مي باشد اين است که جامعه با نوآوري هاي حضرت آيت الله جوادي آملي در علوم فقه، اصول، رجال، اخلاق، تفسير، و فلسفه آشنا شوند، مباحثي كه قبل از ايشان كسي به اين مباحث اشاره و ورود پيدا نکرده است و ايشان اين علوم را يک گام به جلو برده اند، اين مهم در دستور كار قرار گرفته  و تاکنون 21 مقاله آن مصوّب شده که ممکن است تا صد مقاله نيز برسد، اين پروژه يك كار نو در حوزه علميه است.

بحث بعدي «طرح اجمالي شيعه شناسي» است؛ امروز شيعه ديگر به عنوان يك فرقه كوچك در كنار ساير فرق و مذاهب نيست، امروز با وجود جمهوري اسلامي ايران، شيعه به عنوان يك نظام حكومتي در آمده و در جهان شناخت شده و تاثيرگذار است، لذا لازم ديديم در بحث شيعه‌شناسي، نظام حکومتي شيعي و نظامات اجتماعي آن با رويکرد مباحث كاربردي, از توحيد تا مباحث اجتماعي، سياسي، فقهي و اخلاقي و... از منظر آيت الله العظمي جوادي آملي را استخراج و تبيين کنيم چرا که اين مباحث به صورت پراكنده در آثار ايشان هست و لازم است اينها منظم شود. طرح  دانشنامه شيعه‌شناسي از مجموعه آثار حضرت استاد استخراج خواهد شد تا نگاه حکومت ساز و تمدن ساز شيعه به درستي تبيين گردد، به اين منظور طرح پروژه کاملا تدوين شده و به دليل اهميت و سنگيني اين طرح با مراكز علمي زيادي در کشور همكاري صورت خواهد گرفت.  

پايگاه اطلاع رساني اسراء: به نظر شما براي کاربردي کردن و تاثير گذاري هر چه بيشتر پژوهش‌ها و توليدات علمي پژوهشگاه معارج چه فعاليت‌هايي بايد انجام شود؟

حجت الاسلام علي روح الهي:  دست يابي به اين هدف خود گام رو به جلويي براي فعاليت هاي پژوهشگاه محسوب مي شود، اين دغدغه از دغدغه هاي اصلي پژوهشگاه معارج است، در اينجا دو بحث را بايد از هم تفکيک کنيم؛ اول اينکه مباحث كاربردي اگر مبناي علمي نداشته باشد به سوي خرافات، جهل و انحراف كشيده مي‌شود، اگر گاهي فرهنگ ديني يك جامعه به انحراف و ابتذال كشيده مي‌شود به اين دليل است که آنها مباني قوي نظري ندارند پس در گام نخست بايد اصول و مباني شيعه به خوبي تبيين شود. پس ما نمي توانيم بگوييم ما براي مباحث کاربردي بي نياز از اصول و مباني هستيم و معتقديم سرچشمه همه مبانظ نظري شيعه وحي است، پس ما بايد سه مرحله را در نظر بگيريم؛ نياز جامعه به منبع اصلي هميشه هست و لذا بيشتر هدف ما توليد كردن اصول و مباني تمدني و علمي شيعه است، لذا با توجه به حضور حضرت استاد و انديشه و تفكر ايشان بيشترين سعي ما توليد اين اصول و مباني با رويکرد ايشان به مباحث است و در گام بعدي وارد مباحث كاربردي خواهيم شد. اما خلائي که وجود دارد اين است که ما در مباحث كاربردي که توليد ‌كرده ايم به سوي مباحث ترويجي و اطلاع رساني رفته ايم و نتوانسته ايم آن مباحث را وارد نظامات كشوري و حكومتي كنيم, اين خلأ باعث شده بين حوزه، نياز اجتماع و مراکز استراتژيک  ارتباط برقرار نشود. در اين ميان لازم است محلي مانند پارکهاي فن آوري در علوم انساني فعال شود؛ پارکهاي فن آوري که در حقيقت محلي براي کاربردي کردن علوم دانشگاهي است بيش از 50 سال است که در غرب رواج دارد و در سالهاي اخير در کشور ما نيز اين پارکهاي فن آوري آغاز به کار کرده است،  آن چيزي که در هفته پژوهش، مسئولين عالي پژوهشي کشور بايد در خصوص آن هم انديشي کنند اين است که ما چگونه بايد اصول و مباني نظري را با نيازهاي کاربردي جامعه در کنار هم قرار دهيم و پيشنهاد عملياتي اين است که بايد مانند همان پارکهاي فن آوري در حوزه صنعت، پارک فن آوري در حوزه علوم انساني نيز راه اندازي بشود و هدف اين است كه در يك مجتمع بزرگ علمي همه مراكزي كه به اين علم نياز دارند مثل مركز پژوهش‌هاي صداوسيما يا مرکز پژوهش هاي مجلس يا مرکز پژوهش هاي قوه قضائيه يا مانند آن, اينها يك دفتر در آن مجتمع علمي داشته باشند و نماينده آنها حضور داشته باشند و در کنار آنها مراكز علمي كه توليد انديشه مي‌كنند نيز حضور داشته باشند تا بتوانيم نيازها و پژوهش‌ها را با هم ارتباط بدهيم و حتي نمونه‌هايي را توليد كنيم. ما در بخش علوم انساني بايد به اينجا برسيم که اگر مثلا صحبت از مديريت اسلامي يا بانكداري اسلامي مي‌كنيم، مراكزي كه در بحث اقتصاد تحقيق مي‌كنند و مباني را مي‌آورند, نماينده‌هاي بانك در کنار آنها حضور داشته باشند تا روش‌هاي اجرايي را در همان‌جا با هم بحث كنند و به جمع‌بندي برسند. که اميدواريم اين خلاء هر چه زودتر بر طرف گردد.

پايگاه اطلاع رساني اسراء: با تشکر از وقتي که اختصاص دايد.

پایان