03 06 2017 274843 شناسه:
image
مدیر انتشارات بین‌المللی اسراء عنوان کرد:

کتاب الکترونیک ایران؛ سامانه‌ای برای توسعه اندیشه اسلامی در عرصه جهانی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مدیر انتشارات بین‌المللی اسراء گفت: سامانه کتاب الکترونیک ایران، سامانه‌ای برای توسعه افکار و اندیشه‌های اسلامی در عرصه جهانی است.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مدیر انتشارات بین‌المللی اسراء گفت: سامانه کتاب الکترونیک ایران، سامانه‌ای برای توسعه افکار و اندیشه‌های اسلامی در عرصه جهانی است.
مصطفی امرائی، مدیر انتشارات بین‌المللی اسراء در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره سامانه کتاب الکترونیک ایران گفت: این سامانه که در راستای توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و چاپ و نشر مکتوبات راه‌اندازی شده، از اوایل سال ۹۴ کلید خورده و اکنون به مرحله بهره‌برداری و اجرا رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر در این سامانه ۴۴۲۴ عنوان کتاب از بیش از ۹۰ ناشر داخلی و سه ناشر خارجی کتاب‌‌های خود را به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو بارگذاری کرده‌اند و از تعداد عناوین یادشده ۸۶۰ عنوان کتاب خارجی در این سامانه قرار گرفته است که اغلب در حوزه اسلامی، فنی مهندسی و رمان است.

امرائی ادامه داد: ناشران در حال بارگذاری کتاب‌های خود هستند و این سامانه از بُعد الکترونیک نیز توسعه پیدا کرده و منشورات ناشران را علاوه بر ارائه نسخه الکترونیک به صورت چاپی نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و می‌توانند از طریق همین سامانه اقدام به خرید کنند و روند خرید تا وصول در درب منزل به صورت سیستمی قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه این سامانه محصولی بومی بوده و از برخی لحاظ دارای مزایای خوبی است، عنوان کرد: با توجه به اینکه چهار سال درباره برون‌رفت اندیشه انقلاب اسلامی مطالعه داشتیم و از طرفی وضعیت نشر در حوزه فناوری‌ها نیز چندان توسعه نیافته بود و نیاز به توسعه داشت و همچنین دغدغه‌هایی که در رابطه با چاپ و نشر کتاب وجود داشت، به این اجماع رسیدیم که سامانه‌ای را در این زمینه راه‌اندازی کنیم؛ از این‌رو زیرساخت‌های این سامانه احصا شد و همه دغدغه‌های ناشران چه از نظر کپی رایتی و چه فروش کتاب‌ها و تأمین امنیت آن را مورد توجه قرار دادیم.

مدیر انتشارات اسراء تصریح کرد: این سامانه از چارچوب هاي متعددي برخوردار است و بسیاری از موضوعاتی که در کنوانسیون «برن» وجود دارد، اعم از حقوق ناشر در این سایت مورد توجه قرار گرفته و با حمایت همه‌جانبه فعالان حوزه نشر ادامه پیدا کرد و امروز به ثمر رسیده است و مالکیت خصوصی ندارد و عام است و به همین دلیل عنوان عام برای آن انتخاب شده است.

امرائی در ادامه درباره چگونگی کنترل محتوای کتاب‌های خارجی گفت: با توجه به اینکه یکی از پایه های کنسرسیوم این سامانه نظارت بر محتوای آثار است؛ از این‌رو محتوای وارداتی نیز باید کنترل شود تا مخالف اندیشه‌های اسلامی و انقلابی‌مان نباشد. از طرفی با توجه به اینکه قانون کپی‌رایت در کشورمان وجود ندارد، اگر ناشر خارجی بخواهد تعاملی در این زمینه داشته باشد، آمادگی این کار وجود دارد تا از حقوق ناشر دفاع کند.

مدیر انتشارات اسراء یادآور شد: این سامانه به منظور رفع دغدغه‌های حوزه فرهنگ به‌ویژه حوزه چاپ و نشر کتاب، مطالعه و کتابخوانی راه‌اندازی شده و توسعه افکار و اندیشه‌های دینی و اسلامی در عرصه جهانی را در پی خواهد داشت.


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات