ویژه برنامه حماسه و حکمت حسینی؛ جلسه چهارم

10 07 2024 2935766 شناسه:

ویژه برنامه حماسه و حکمت حسینی از سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی هر روز در ایام محرم الحرام از شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین از شبکه تلویزیونی اینترنتی اسراء پخش می گردد.

دانلود فایل تصویری

🚩 ویژه برنامه حماسه و حکمت حسینی

▪️ جلسه چهارم: آزادی و آزادگی در مکتب حسینی

▫️  پخش از شبکه قرآن و معارف سیما

↙️ آپارات:
https://www.aparat.com/v/cizjt55
↙️ یوتیوب:
https://youtu.be/u5M_raGzqck​​​​​​​

🚩 آزادی و آزادگی در مکتب حسینی

▫️ این مکتبِ آزاد و آزادگی و این فرهنگ آزاد و آزادگی، #درس_آزادی می ‌دهد، آن وقت حسین بن علی فریاد می‌ زند: «أَلَا وَ إِنَّ الدَّعِی ابْنَ الدَّعِی‏»؛ ما نه از صَلَّت هراسناک هستیم و نه به ذلّت تن در می‌ دهیم؛ نه از سیف مسلول هراسناک هستیم و نه به بَردگی رضایت می‌ دهیم. کاری که بنی ‌امیه و اطرافیان آنها کردند، این است که #مکتب_را_به_اسارت گرفتند، آن وقت شدند سخنگوی مکتب!

▫️ این مکتبِ اسیر، درس اسارت می‌ دهد نه درس آزادگی! وجود مبارک حضرت امیر فرمود ما مکتب را آزاد کردیم. بعد از رحلت و شهادت وجود مبارک حضرت امیر، دوباره همین مکتبِ آزادشده را به اسارت در آوردند؛ اموی دوباره همین فرهنگ را به بَردگی کشید.

▫️ جناب #ابوریحان_بیرونی از حکمای بزرگ و سِتُرگ ایران اسلامی است؛ او معاصر مرحوم بوعلی است که رفت و آمدهای فکری داشتند، سؤال‌ ها و جواب ‌هایی داشتند. ایشان در تحقیق ماللهند نقل می ‌کند که  بت‌های مُرصّعِ سلاطین بت‌پرست کشورهای فتح شده را، معاویه به عنوان صادرات کشور اسلامی، به کشور هند می ‌فروخت؛ معاویه شده بت ‌فروش!

👈 #سالار_شهیدان از نزدیک می ‌بیند که همان جاهلیت است که برگشت.
سخن در این نبود که من بیعت نمی ‌کنم ولو شهید بشوم، سخن در این است که اسلامِ بَرده‌ شده را من باید آزاد بکنم و کرد.

▫️ کسی از وجود مبارک امام سجّاد سؤال کرد که در صحنه کربلا چه کسی پیروز شد، فرمود ما! فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»؛ ما رفتیم #نام_پیغمبر را زنده کردیم، #نماز را زنده کردیم، #توحید را زنده کردیم، #وحی را زنده کردیم و برگشتیم؛ ما پیروز شدیم!
 انسان اگر اینها را خوب بحث کند و بررسی کند، تنها هم که در منزل نشسته است #اشک می ‌ریزد!

▫️ اینکه وجود مبارک حضرت فرمود من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم، این ذیل آن است که «أَ لَا  تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَا یعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یتَنَاهَی عَنْهُ». مهم‌ترین حق، همان ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾؛ آن «لَا یعْمَلُ بِهِ»!
آن #توحید است که رخت بربست و در ذیل رخت بر بستن توحید، جریان امر به معروف و نهی از منکر به فراموشی سپرده شده است.

▫️ فرمود وضع این است که الآن جاهلیت دارد بر می ‌گردد؛ خلیفه مسلمین که جای پیغمبر را اشغال کرده است شده بت‌فروش! بعد فرمود این‌جا فقط خون لازم است؛ کسی گفت من اسب می ‌دهم، زره می ‌دهم، سپر می ‌دهم، شمشیر و نیزه می ‌دهم، فرمود اینها به درد ما نمی ‌خورد،
ما خون می‌ خواهیم!

▫️ ما در #زیارت_اربعین چه می‌ خوانیم؟ می ‌گوییم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛ همان دو کاری که پیغمبر داشت: که
ـ ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ بود (یک).
ـ ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾ بود (دو).
حسین بن علی هم خون داد، تا هم #جهل_علمی را، هم #جهالت_عملی را، هم #ضلالت_و_گمراهی را ریشه ‌کن کند.

▫️ فرمود کسانی می ‌توانند در نهضت من شرکت کنند که خون بدهند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ»؛ سخن از بذل مال نیست!
 «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیرْحَلْ مَعَنَا»؛
ـ آن کسی که از ترسِ جهنم می‌ رود، #کربلایی_ناب نیست،
ـ آن که به امید بهشت می ‌رود، او #حسینی_محض نیست،
ـ آن ‌که «لقاء الله» را می ‌طلبد و بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» به انتظار اوست که ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ ٭  فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾،
 او حسینی است!

#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#حماسه_و_حکمت_حسینی
#محرم

📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1395/07/19

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات