22 06 2023 1617711 شناسه:
image
حجت الاسلام و السملمین مرتضی جوادی آملی در سلسله برنامه شعائر حج:

طواف، از برترین شعائر حج / مطاف اهل معرفت، یاد حق هست

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه ذی الحجه، با عنوان «شعائر حج» از شبکه تلویزنی اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir  پخش می گردد.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه ذی الحجه، با عنوان «شعائر حج» از شبکه تلویزنی اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir  پخش می گردد.

​​​​​​​​​​​​​​حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در چهارمین جلسه از این سلسله جلسات، ابراز داشتند: يکي از برترين شعائر حج، شعيره طواف است. در تعظيم طواف بايد توجه داشت که گرچه جريان عبادي و مباحث فقهي و تکاليف فقهي حج به جاي خود محفوظ است اما اسراري براي اين حقائق وجود دارد و جريانات نهفته و باطني براي آنها هست که بايد آنها را هم حجگزار دقت کند.

ایشان بیان داشت: در دوران جاهليت همين انسانهاي مشرک و جاهل اطراف بيت الله طواف ميکردند اما هم ظاهر طواف آنها آلوده به شرک و هويپرستي و نظاير آن بود هم باطن طواف آنها به شرک و بتپرستي آلوده بود. ظاهر طواف آنها صوت زدن و کف زدن بود و باطن آن هم دور اين بتها گشتن بود. هم ظاهر را اسلام تطهير کرد و هم باطن را طهارت و قداست خاص به خودش را عطا فرمود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ظاهر طواف را با احرام و با اذکار و اوراد خاصي همراه کرد با «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر»، و اينگونه از اذکار در حقيقت همراه کرد که حاجي و مؤتمر به توجه به اينگونه از اعمال و مناسک حجّش را انجام ميدهد و خبر از صوت زدن و کف زدن و امثال ذلک نيست. بلکه توجه به رب العالمين و در دل ياد خدا و بر زبان اسماء و اوراد و اذکار الهي جاري ساختن است. اما در باطن از آن بتها و آن اوثان و اصنام خبري نيست بلکه دل مؤتمر و حاجي که طواف ميکند متوجه رب العالمين است که مراحل چنداني را يکي پس از ديگري گذارنده و در حقيقت اين کعبه متولد شده است.

ایشان با بیان اینکه مطاف اهل معرفت، یاد حق هست، اظهار داشت: اولياي الهي اهل معرفت اهل حکمت اهل ولايت کسانياند که در حقيقت مطاف آنها عبارت است از ياد حق و تسبيحان اربعه. آنها به دور «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر» که ارکان هستي است و خداي عالم آنها را قرار داده طواف ميکنند. طواف کنندگان حريم الهياند فعل الهياند فيض شامل و منبسط پروردگارياند و همواره از ياد حق لحظهاي غافل نيستند.

وی بیان داشت: در برخي از اخبار آمده است که «الظَّالِمُ يَحُومُ حَوْمَ نَفْسِهِ وَ الْمُقْتَصِدُ يَحُومُ حَوْمَ قَلْبِهِ وَ السَّابِقُ يَحُومُ حَوْمَ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»، آنهايي که به اطراف بيت ميگردند سه دستهاند يا کسانياند که معاذالله صلاتشان و طوافشان مکاء و تصديه، صوت و کف است و دسته دوم کسانياند که حوم کعبه و عرش الهي يا بيت المعمور طواف ميکنند و کساني که حوم رب و فعل حق و فيض حق که «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر» هست به آن توجه دارند لذا جا دارد که انسان حاجي و مؤتمر در حال طواف، ضمن اينکه اين اذکار را ميگويد قلب متوجه به جناب حق باشد بيت المعمور را فراموش نکند که جايگاه عبادت ملائکه است عرش الهي را مرکز فرمانروايي حضرت حق است را به دست نسيان نسپارد و همچنين در مقام اذکار و تسبيحات اربعه توجه داشته باشد.

​​​​​​​فیلم و متن کامل سخنرانی استاد را از اینجا می توانید مشاهده نمایید


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات