در این نشست علمی که با حضور علماء، طلاب، محققان و پژوهشگران بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر جهانگیری سرپرست نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم، سخنرانی نمودند.
آنچه باعث توسعه در مکتب تفسیری آیت الله جوادی آملی شد مرزناشناسی ایشان در میدان علم و عمل بود
حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در این نشست علمی، به بیان گزارشی از عملكرد بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء پرداخته و بیان داشت: در علوم اسلامی شاخه های متعددی را ما باید جستجو کنیم، مهمترین شاخهای که حضرت استاد بدان پرداختند مسئله قرآن و تفسیر بود ما در این زمینه حدود صد جلد کتاب که با تحقیقات محققان بزرگوار به یک نصاب علمی رسیده است اکنون در کارنامه بنیاد اسراء وجود دارد.
وی بیان داشت: حضرت استاد یک دوره چهل ساله در فضای تفسیر داشتند، فضای تفسیر فضای معنویت است، علم و معرفت است، فضای ارادت است، فضای اخلاق است، فضای فقه است و یک حیثیت جامعهای در این تفسیر وجود دارد که حضرت استاد به همه آن بخشها پرداختند ما مرتب الآن تولیداتمان را در بخش تفسیر با حجم بسیار زیاد و کیفیت خوب داریم به جامعه علمی منتشر میکنیم و برای آنها فراهم میسازیم؛ تفسیر یک کتاب نیست یک مکتبی است که در فضای معرفتی ما بدون این کتاب و بدون این مکتب نمیتوانیم نفس بکشیم.
ایشان ادامه دادند: مطلبی که قابل توجه است این است که حضرت استاد نه تنها به پیشینه علوم بهای چندان و مضاعف میدادند، بلکه با داشتن یک قدرت و قوت علمی و اینکه بتوانند مرز ناشناسی کنند و دنباله مباحث را استمرار ببخشند و پایدار کنند، این مرزناشناسی از هنرهای جدی حضرت استاد بوده است. ایشان با توجه به ارادتی که به مرحوم علامه طباطبایی داشتند، اما در میدان عمل و علم هر چند همه اندیشه های مرحوم علامه در نزد ایشان محترم و گرامی بود، اما آنها را مرز نمی دانستند و معتقد بودند باید مرزها را پیش برد و جلوتر قرار داد و این از کارهایی بود که باعث توسعه در مکتب تفسیری حضرت استاد شد، یعنی نسبت به آنچه در گذشته بوده است مطالب به سامان رسید و نسبت به آینده راه جدیدی را باز کردند.
ریاست محترم بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در ادامه به معرفی بخش آموزش بنیاد پرداخته و بیان داشت: اگر دانشهای اسلامی یکی پس از دیگری را بخواهیم نگاه کنیم در حوزه عرفان، حکمت، تفسیر، کلام، فقه و نظایر آن، اندیشهها به لطف الهی فراوان هست ولی بنیاد اسرا به این ها اکتفا نکرد و یک حلقه دیگری و یک باب دیگری را باز کرده است به نام باب آموزش. این باب بسیار باب وسیعی است که انشاءالله از جهت فارغ التحصیلانی که از این مجموعه میروند با اندوختههای علمی فراوانی که از این مکتب میگیرند، میتوانند خود مبشّرانی و مبلغانی در خصوص این اندیشه باشند و برای نشر این اندیشه بکوشند.
امام راحل (ره) معتقد بود دانشگاه باید در ساحت اجتماع نیز تغییرات ایجاد کند
حجت الاسلام والمسلمین دكتر جهانگیری سرپرست نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم نیز در این نشست علمی، به تبیین آموزههای اسلامی از منظر امام راحل(ره) پرداخته و بیان داشت: امام معتقد بود كه آموزههای اسلامی فقط آموزههای ذهنی و یا فقط یك باورمندی ایمانی قلبی نیستند، امام معتقد بود كه این آموزهها میتوانند تأثیر اجتماعی هم داشته باشند.
وی ادامه داد: امام یك آموزه، یك حدیث، یك آیه و یك اندیشه اسلامی را فقط به مثابه یك آموزه ذهنی فرض نكرد كه این آموزه در ذهن ما بماند، بلکه معتقد بود این آموزه ذهنی باید فرایندی داشته باشد به یك باور قلبی و این باور قلبی باید در ساحت اجتماعی هم یك اتفاقی را رقم بزند.
دکتر جهانگیری افزود: اعتقاد به ولی داشتن، باید یك حكمرانی بر محور ولایت فقیه را هم رقم بزند؛ امام این آموزهها را فقط در ذهن انباشت و دپو نكرد و اینها را هم فقط در عقل جا نداد، بلکه معتقد بود كه ایمان باید ساحت اجتماعی هم بگیرد.
وی با بیان اینكه رسالت دانشگاهها فقط دانش آموختن نیست و نیاز به رسالت دیگری دارند اظهار داشت: امروزه در دانشگاههای دنیا معتقدند دانشگاهها فقط سه قسمت دارند هر چند دانشگاهها در اوایل قرن نوزده رسالت آموزشمحوری داشتند اما بعداً به این رسیدند كه دانشگاهها باید یك رسالت دیگری داشته باشند، دانشگاهها وامگیرنده و رساننده دانش فقط نیستند باید خودشان مرزهای دانش را هم بشكافند و اینجا بود كه رسالت پژوهش هم به عهده دانشگاهها سپرده شد اما دانشگاهها در دوره جدید، رسالت سومی را هم بر عهده گرفتند و آن, توسعه است، توسعه به این معناست كه دانشگاه باید در ساحت اجتماع هم تغییرات ایجاد كند و عجیب اینجاست كه امام ما این فرایند را طی كرده بود.
وی ادامه داد: امام معتقد بود كه ساعتهای آموزشی ما نباید فقط بستر آموزش یا فقط یك باورمندی قلبی باشد بلكه باید یك تغییر اجتماعی هم رقم بزند.
نشست علمی «انقلاب اسلامی؛ حوزه و دانشگاه، جهاد علمی»