28 03 2023 1255616 شناسه:
image

ماه مبارك رمضان، فرصتی جهت رهایی از حصار گناهان

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به حدیثی از امیرالمومنین اشاره میکنند که حضرت می فرماید: «مردم! شما در بنديد، بدهكاريد، شما را به گرو گرفته اند، بياييد ماه مبارك رمضان خودتان را آزاد كنيد»

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود با ذکر روایتی از امیرمؤمنان(سلام الله علیه)، به ویژگی ممتاز ماه مبارک رمضان برای دوری از گناه اشاره کرده و اظهار داشتند:

كسی از وجود مبارك امیرمؤمنان(سلام الله علیه) سؤال كرد من هر چه می‌خواهم نماز شب بخوانم نمی‌توانم! حضرت فرمود: تو در بندی، «قَيَّدَتْكَ ذنوبك»؛  گناه تو را به بند كشیده، لذا نمی‌توانی [برای نماز شب] برخیزی!
 

پیام این بیان نورانی حضرت این است كه مردم! «إنّ أنفسكم مرهونةٌ بأعمالكم فَفُكُّوها باستغفاركم»[1] مردم! شما در بندید، بدهكارید، شما را به گرو گرفته اند، بیایید ماه مبارك رمضان خودتان را آزاد كنید؛ یك انسان آزاد در كمال آسودگی از نامحرم می‌گذرد، از زیرمیزی و رومیزی می‌گذرد، نه بیراهه می‌رود نه راه كسی را می‌بندد، نه دروغ می‌گوید نه خلاف می‌گوید، هیچ جا آبروی نظام اسلامی و خون‌های پاك شهدا را نمی‌ریزد!
​​​​​​​

در نتیجه حضرت فرمود بیایید خودتان را آزاد كنید؛ تا انسان آزاد نشد گرفتار همین مشکلاتی است که امروز در جامعه شاهد آن هستیم،  اگر این راه برای ما در ماه مبارك رمضان باز است آن وقت چرا از این فرصت بهره نبریم و خودمان را ارزان بفروشیم؟

درس اخلاق 29/4/91

[1] . عیون اخبارالرضا, ج1, ص296.


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات