06 07 2024 2930206 شناسه:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود آن جامعه ستون دین است/ کسانی میتوانند حسینی باشند که حسینی بیندیشند حسینی فکر کنند حسینی عمل کنند

آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود آن جامعه ستون دین است و سالار شهیدان(صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد خونش را داد تا جهل را سفاهت را بیعقلی و بیخردی را و بیتقوایی را طرد کند و جامعه را عاقل و عالم کند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنان مهمی در گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم بیان داشتند: جریان نهضت سالار شهیدان(صلوات الله و سلامه علیه) دنباله قیام وجود مبارک رسول گرامی از یک سو و امیرالمؤمنین(علیهما آلاف التحیة و الثناء) از سوی دیگر است. وقتی هدف والای آن نهضت و آثار پربرکت آن نهضت روشن میشود که هدف نزول قرآن بیان بشود و هدف قیام امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) مشخص بشود و رهآورد اینها تبیین بشود آنگاه معلوم میشود که سید الشهداء(سلام الله علیه) برای چه قیام کرد و رهآوردش چه بود.

ایشان با بیان اینکه قرآن کریم برای این آمده است که جامعه را به مقام والای انسانیت برساند، اظهار داشتند: آنچه در سوره مبارکه «انفال» هست این است که ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ درست است که مسئله معیشت مسئله فرهنگ مسئله پزشکی سایر آداب و سنن سهم تعیینکنندهای دارند اما عمده آن است که انسان فرشته بشود به مقام والای انسانیت برسد که اگر مسجود فرشتهها نشد همسطح فرشتهها بشود.

معظم له بیان داشتند: این آیه سوره «انفال» میگوید: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وجود مبارک رسول گرامی(صلوات الله و سلامه علیه) آمد کوشش کرد عدهای را به حیات عقلانی رساند جامعه عاقل تربیت کرد گرچه عدهای محروم شدند و خود را محروم کردند. این کار وجود مبارک حضرت بود که موفق شد. وجود مبارک امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) هم کوشش کرد همین راه را ادامه بدهد و موفق شد .

 

ایشان ادامه دادند: نوبت به حسین بن علی(صلوات الله و سلامه علیهما) رسید، آن حضرت «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَة». اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود آن جامعه ستون دین است و سالار شهیدان(صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد خونش را داد تا جهل را سفاهت را بیعقلی و بیخردی را و بیتقوایی را طرد کند و جامعه را عاقل و عالم کند. آن وقت این مردمی که از گزند جهالت رهیدند و از آسیب سفاهت نجات پیدا کردند، میشوند ستون دین. این مردمی که ستون دیناند میتوانند جامعه را عقلانی کنند به حیات فرشتگی برسانند ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ.

 

ایشان اظهار داشتند: مردمی که علوی فکر میکنند، مردمی که غدیری فکر میکنند مردمی که اهل بیتی فکر میکنند این مردم ستون دیناند و جامعه اسلامی را اینها تأمین میکنند در برابر دشمنان اینها میایستند. این تعبیر ستون دین که درباره نماز گفته شد درباره نمازگزاران راستین هم صادق است اگر نماز ستون دین است آنها که نماز را اقامه میکنند آنها هم ستون دیناند این بیان نورانی حضرت در آن نامه 53 نهج البلاغه میدرخشد که فرمود: «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ‏ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة». آن مردمی که سقفی فکر میکردند درباره آنها فرمود: «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ» اما مردمی که غدیری فکر میکنند علوی میاندیشند و نماز را که ستون دین است اقامه میکنند، خودشان ستون دین اند.

 

معظم له در بیان وظیفه مبلغان بیان داشتند: وظیفه مبلّغان و ما اهل بیان و بنان این است که هم خود در این راه صاحبقلم و صاحبنفس و صاحبفکر و اندیشه و انگیزه باشیم هم جامعه را با بنان و بیانمان زنده نگه بداریم جامعه را ستون دین بکنیم. این اغراق نیست این گزاف نیست.

آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: کسانی میتوانند حسینی باشند که حسینی بیندیشند حسینی فکر کنند حسینی عمل کنند.

 

منبع: سخنان مهمی در گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم با محوریت «مسئولیت اجتماعی» ۱۴۰۰


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات