15 11 2022 816986 شناسه:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی:

«کتاب» در ساخت هویت جامعه اثر مستقیم و بی بدیلی دارد / رسالت کتاب این است که انسان را از جهان اعتبار به عالم حقیقت بکشاند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، مراسم بیست و نهمین جشنوار ملی کتاب سال دانشجویی روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان ماه از ساعت ۹ صبح در سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد.    

پایگاه اطلاع رسانی اسراء، مراسم بیست و نهمین جشنوار ملی کتاب سال دانشجویی روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان ماه از ساعت ۹ صبح در سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد.

در این مراسم از شخصیت علمی و فرهنگی آیت ‌الله العظمی جوادی آملی و مهدی محقق به عنوان «استاد خادم کتاب» تکریم صورت گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، در سخنان کوتاهی بیان داشت: توفیقی است که در این جمع گرامی و ارزشمند دانشجویی که اساتید گرانقدر، دانشجویان عزیز خصوصاً برگزیدگان و کسانی که آثار قلمی آنها شایسته تقدیر شده است و در جمع اساتید بزرگوار خصوصاً جناب آقای دکتر مهدی محقق که از مفاخر این سرزمین و خطه پهناور ایران اسلامی و همچنین جهان اسلام است. بعد از اینکه لطف فرمودند و بنده را برای این امر لایق دانستند، چند نکته کوتاه را تقدیم می کنم.


در بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که تاکنون قریب به 1500 نفر از دانشجویان صاحب اثر و مورد تقدیر قرار گرفته اند، دبیرخانه ارجمند این جشنواره تصمیم گرفتند تا حضرت آیت الله جوادی آملی را با توجه به آثار فراوان و کتب تحقیقی در زمینه های مختلف علوم عقلی همانند عرفان، حکمت و فلسفه و کلام و منطق از یک سو؛ و علوم نقلی همانند فقه و اخلاق از سویی دیگر، که نوع آثاری که خلق کرده اند و تألیف نموده اند کتاب سال جمهوری اسلامی یا کتاب سال حوزه معرفی شده اند به عنوان استاد خادم مورد تحسین و اجلال قرار دهند.

وقتی خبر این تصمیم به حضرت استاد رسید ضمن ابلاغ سلام و تقدیر و سپاس از اعضای محترم دبیرخانه برای موفقیت این جشنواره دعا نمودند. اما بسیار شایسته است به پاره ای از نکاتی که بدیع و گرانقدر است از این استاد گرانقدر و در طی سالیان متمادی بیان داشته اند در این جشنواره و در این جمع گرامی ذکر شود.
 

    نکته اول: بسیار بلندمرتبه است کتابی که از 1400 سال پیشتر با صراحت تمام به قلم سوگند یاد کرد: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ﴾ به آنچه که می نگارد و سطر می کند. در پیشگاه پروردگار عالم، قلم چقدر گرانقدر است که خداوند متعال از آن به عظمت یاد کرده و به سطر درآمده از آن سوگند یاد کرده است.

    نکته دوم: کتاب که بخشی از هویت انسان است درگاهی است که انسان می تواند در آن ظاهر شده و اندیشه و افکارش را در آن متجلی سازد. کتاب برای ضبط و ماندگاری علم و نیز انتقال آن از نسلی به نسلی دیگر طی قرون طولانی توانسته نقش عظیمی را در این صحنه داشته و به عنوان یک عنصر اساسی همواره در صدر جلوه های فرهنگی و نمادهای تمدنی شناخته و معرفی شود.

    نکته سوم: در ایران عزیز ما که پیشینه افتخارآمیز آن جامعه امروزین ایرانی را این گونه عزتمند و سربلند ساخته در همه زمینه ها کتاب، ظهور و بروز خاص داشت و روزی بلکه لحظه ای نبوده که قلم از دست محققان این سرزمین پهناور افتاده و نوشتن از صاحبان قلم متوقف گشته باشد. بلکه همواره صفحات تاریخ ایران با برگ های زرین کتاب و مداد قلم های سیمین تابناک و درخشنده است.

    نکته چهارم: خداوند عالم انسان را با ویژگی بیان از سایر موجودات ممتاز ساخته: ﴿الرَّحْمنُ ٭ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ٭ خَلَقَ الْإِنسَانَ ٭ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ﴾ و تردیدی نیست یکی از شاخص ترین جلوه های بیانی کتابت و نوشتار آنچه در ضمیر و نهان انسانی است می باشد. هر انسانی که از توان و قدرت بیشتر درک حقائق و معارف هستی و نیز تفقه و تعقل برتر نسبت به جهان بینی برخوردار باشد از هنر بیانی بهره مند و با کلام و کتاب از این درک برتر سخن گوید.

    نکته پنجم: حضرت استاد در مقدمه کتاب مفاتیح الحیات که تاکنون بیش از دو میلیون تیراژ گرفته، کریمه قرآنی ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾ را یاد کرده و استعمار و معمور نگهداشتن زمین را به جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی، شأن انسان های نخبه و فرهیخته می داند که با عمل به این دستور قرآنی به دنبال فتح جهان هستند. اساتید و دانشجویانی که با چنین اراده ای به فکر استعمار زمین و زمان هستند، با عمل به توصیه قرآنی به دنبال تحقق اراده الهی و نشاندن انسان در جایگاه اصلی خویش اند.

    نکته ششم: تردیدی نیست که کتاب در همه أشکالش به عنوان اثر مکتوب در ساخت هویت جامعه اثر مستقیم و بی بدیلی داشته و دارد. کتاب عبارت از آن عنصر گرانقدری است که با نفوذش در افکار و اندیشه های جوامع، آنها را متحول ساخته و ضمن افزایش دانش، هویت جامعه را ساخته و مطالبات آنان را به گونه دیگری رقم می زند. از این رو کتابی که انسان ساز نباشد و منشأ تحول و دگرگونی جامعه نگردد نمی توان آن را کتاب دانسته و آن را اثری انسانی تلقی کند.

    نکته هفتم: البته کتاب گرچه چهره جذاب و محبوبی دارد و شیخ أجل جناب سعدی گاهی از آن به گلستان و گاهی به بوستان یاد می کند، اما طرف دیگر کتاب از والایی حقیقت برخوردار بوده و می رود تا آن سوی مرزهای علم و دانش را نشان دهد. قرآن کریم که برترین صحیفه الهی است گرچه با چهره عربی مبین برای ما آشکار شده، اما آمده تا انسان ها را به «علی حکیم» برساند و این است رسالت هر کتابی که دست انسان را گرفته و با عبور از جهان اعتبار به عالم حقیقت می کشاند.
​​​​​​​
    نکته هشتم: توجه دانشجویان ارجمند که به صورت همگانی و همیشگی مورد لطف و عنایت حضرت استاد(دام ظله) بودند را به نکته ای که همواره مورد اعتنا و تأکید ایشان است جلب نموده و آن اینکه اگر شناخت پدیده ها و علم به اشیاء بدون شناخت و توجه به مبدأ فاعلی و آفریدگار آنان و مبدأ غایی و فرجام و نهایت آنها لحاظ شود، علم سرد و بی روحی است که گرچه اثر اندکی را به همراه دارد ولی هرگز روح عالِم و جامعه را زنده و متعالی نساخته و از این رو ثمربخش و مفید نخواهد بود. امید است که این نشست علمی و فرهنگی با بزرگداشت دانشجویان و اساتید برگزیده و اجلال از آثار علمی و برگ های پرافتخار تولید علم، به فرجام نیک منتهی گردد.

«و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات