26 11 2022 826384 شناسه:
image

فهم معارف قرآنی بدون معارف فلسفی و حِکمی میسر نیست

استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: ما در معارف خودمان محتاج به فلسفهایم در فهم معارف توحیدی و حقائق الهی بسیار به شدت نیازمند به مسائل فلسفی هستیم ما فلسفه را برای فلسفه نمیخواهیم بخوانیم نه! ما مخصوصاً حوزویان به دنبال فهم معارف قرآنی هستیم و بدون معارف فلسفی و حِکمی فهم ما به اینگونه از آیات...

به همت موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء ( قم )، سومین جلسه از سلسله نشست های علمی نسبت فلسفه و تفسیر، روز دو‌شنبه، 30 آبان ماه در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

این نشست به همت «مرکز تخصصی فلسفه اسلامی اسراء سطح 3» و«مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی سطح 3» و «مرکز تفسیر موضوعی با گرایش تفسیر اعتقادی سطح 4» و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی برگزار گردید. 

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، به موضوع «هستی شناسی فلسفی و فهم قرآن» پرداخت و بیان داشت:  روز جهانی فلسفه برای ایران عزیز ما با سابقهای که در این رابطه ایران دارد جایگاه خاص و ویژهای است. ایران پایگاه فلسفه و عرفان بود است و از جایگاه فلسفه و عرفان، اتفاقات بزرگی را رقم زده است و حیثیتهای تمدنیاش را بر مبنای فلسفه و عرفان ساخته است و همچنان این کشور عزیز را با جلوه حکمت و فلسفه و عرفان میشناسند. إنشاءالله شما این مسیر را ادامه خواهید داد و پرچمداران این حقیقت خواهید شد.

 

ایشان بیان داشت: قرآن به رغم اینکه یک کتابی است که در فهم مطالب و تفهیم مطالب به عرف و عموم جامعه موفق است یک کتاب کاملاً علمی است. ولی مطالبش و  معارفش را به جامعه رسانده و ابلاغ کرده است. اما تبیین آن، تفسیر آن و اینکه آن حقائق در درجات و مراتب برتر بتواند به جامعه برسد نیازمند به تبیین و تفسیر است «لتبین للناس ما نزل الیهم» و اصلاً جایگاه تفسیر هم همین است که ضمن اینکه یک فهم عرفی فی الجمله برای جامعه از جایگاه همین کتاب نورانی فراهم میشود اما بسیاری از معارف است حقائق است جلوههای برتری است که اصلاً فهم عرف که چه، متخصصین و محققین هم نمیرسد فلذا فرموده است «أ فلا یتدبرون القرآن أم علی قلوب اقفالها» این تشویق و تحریض به اینکه باید در آیات الهی و قرآن تدبر کرد تفقه کرد این آیات را خوب فهم کرد اینها در متن قرآن آمده است.

وی اظهار داشت: ما باید بدانیم که در عین حالی که قرآن فهم متعارف عرفی را فی الجمله به جامعه رسانده است، اما آن فهم عمیقش را آن فهمی که معارف را و حقائق را خصوصاً معارف و حقائق توحیدی را اگر بخواهد به جامعه ابلاغ کند حالا غیر از اینکه ائمه(علیهم السلام) در صدر این عالمان الهی هستند وارثان آنها هم باید تبیین درست و تفسیر درستی را ارائه کنند.
​​​​​​​
​​​​​​​حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یک دانشی داریم بنام دانش فلسفه و دانش فلسفه هم در حقیقت رسالتش عبارت است از هستیشناسی. چه چیزهایی در نظام هستی هستند و واقعیت دارند و چه اموری در نظام هستی نیستند و موهوماند؟ ما فکر میکنیم که اینها هستند! احکام هستی چیست؟ اقسام عام هستی چیست؟ اینگونه از مسائل در دانش فلسفه است.

​​​​​​​وی ادامه داد : من میخواهم از آخرین دستآوردهای فلسفی صحبت کنم میخواهم بگویم که ما براساس این دستآوردها میتوانیم اینگونه فهم قرآنی را برای جامعه بیاوریم از این طرف یک سلسله آیاتی را ذکر کنیم که این آیات اصلاً فهم عرفی ندارد و اصلاً کسی نمیتواند در باب این آیات اظهار نظر عرفی داشته باشد حتی علمی داشته باشد مگر اینکه با این مبانی و با این مبادی آشنا باشد. من فقط یک جرقههایی میخواهم در ذهن شما ایجاد بشود یک اتفاقاتی در ذهن رقم بخورد و إنشاءالله شما دنبال کنید.
 

استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت:ما در معارف خودمان محتاج به فلسفهایم در فهم معارف توحیدی و حقائق الهی بسیار به شدت نیازمند به مسائل فلسفی هستیم ما فلسفه را برای فلسفه نمیخواهیم بخوانیم نه! ما مخصوصاً حوزویان به دنبال فهم معارف قرآنی هستیم و بدون معارف فلسفی و حِکمی فهم ما به اینگونه از آیات هرگز نمی رسیم، شما تفسیرها را ملاحظه بکنید کنار «کل شیء هالک الا وجهه» چه حرفهایی چه سخنانی که هیچ کدام از آنها پایه علمی ندارد!

متن کامل سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی را از اینجا مشاهده نمایید

گزارش تصویری نشست علمی  را از ایـــــنــــــــجا می توانید مشاهده نمایید


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات