23 01 2024 2225234 شناسه:
image

کارگاه دانش افزایی آشنایی با فرق درشمال ایران

دومین کارگاه دانش افزایی موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری علیه السلام با حضور جمعی از اساتید و دانش پژوهان و جمعی از روحانیون طرح هجزت و مستقر شهرستان آمل در سالن همایش موسسه و با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سلطانی برقرار شد.

دومین کارگاه دانش افزایی موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری علیه السلام با حضور جمعی از اساتید و دانش پژوهان و جمعی از روحانیون طرح هجزت و مستقر شهرستان آمل در سالن همایش موسسه و با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سلطانی برقرار شد.

در این جلسه جناب استاد دکتر سلطانی در ابتدا به مقدمه ای اشاره نموده و مهمترین فوائد این جلسه را مواردی مانند

الف)  فهم متون و ارائه قرائتی  صحیح از متون کلامی، جهت:

  1. ارتقای سطح حوزه دانشی خود( میزان سنجی علم خودمان)
  2.  در مقام تعلیم
  3. عمل به روایت«العالم بزمانه لا تهجم عليه اللوابس»

ب) دفاع از شیعه به عنوان فرقه حقه :

  1. نقد اندیشه های فرق دیگر
  2.  دفع شبهات آنها بر شیعه  برشمردند.

در ادامه استاد به بیان برخی فرق موجود در استان مازندران و همجوار پرداختند. ایشان در این راستا در مورد استان مازندران ادامه دادند که با توجه به اینکه این استان از دو سوی شرق و غرب  به دو استانی که بخشی از بافت  جمعیتی آن را  اهل سنت به خود اختصاص دادند قرار دارد، برای اینکه بتوان فرق فعال در مازندران را شناخت باید فرق این استان را در سه بخش مورد بررسی قرار داد.

الف ) شرق استان که به استان گلستان منتهی می شود.

ب) مرکز استان

ج) غرب استان که به گیلان منتهی می شود.
​​​​​​​

دکتر سلطانی در ادامه در مورد وضعیت استان گلستان بیان داشتند:

ابتدا از شرق استان آغاز می کنیم:

  1. اقوام متعددی در این استان زندگی می‌کنند که شامل ترکمن‌ها، فارسی زبانان، سیستانی‌ها، بلوچ‌ها، ترک‌ها (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی و قزاق‌ها می‌شوند..  حدود 30 درصد  جمعیت این استان را اهل سنت تشکیل می‌دهند. سکونت اقوام فارس، ترکمن، سیستانی، بلوچ و سایر اقوام نقش مؤثری در تنوع مذهبی موجود در گلستان دارد. اقوام ترکمن و بلوچ جزو اقوام سنی و اقوام فارس و سیستانی جزو اقوام شیعه ساکن در این استان محسوب می‌شوند.
  2.  جریان‌های سنی مذهب گلستان را با سه محور عمده می توان شناخت. این سه محور عبارتند از:

الف) فقهی با محوریت حنفی. اکثریت اهل سنت ساکن این استان  احناف هستند. احناف استان سایر مذاهب فقهی، حتی فقه شیعه را به رسمیت می‌شناسند. ولی عقیده فقهی خود را برتر می دانند.

ب) جریان کلامی با محوریت ماتریدی و سلفی.

ج) جریان تصوف با محوریت نقشبندیه. هر چند طریقت‌های چشتیه، سهروردیه و قادریه نیز پیروانی دارند.

    استان مازندران

شرق استان

مذاهب حنفی، ماتریدی، نقشبندی و خوفیه

در شمال نکا و بهشهر در کرانه دریا وهابیت بشدت در حال گسترش می باشد. زاغمرز -یکه توت و نمکچال و یعقوب لنگه در معرض خطر هستند . دوسال دیگر ترکیب جمعیتی کاملا عوض خواهد شد

بخش مرکزی

فعالیت فرقه های انحرافی مختلف:

  1. گروههای شبه عرفانی و متاثر از فرق  اروپایی  (معنویت‌های نوظهور)

 در مجامع آکادمیک و مراکز پژوهشی نام‌هایی همچون جنبش‌های دینی نوین و ادیان سکولار کاربرد دارد. در جمع‌های عمومی‌تر نام‌هایی مانند عرفان‌های نوظهور، معنویت‌های جدید و یا نحله‌های انحرافی بر سر زبان‌هاست. عمده ترین این جریان ها که رد پایی در استان دارند عبارتند از:

) عرفان های درمانی(عرفان حلقه)

مکاتب درمانگرا گستردگی و تنوع زیادی دارند؛مکاتبی مانند آیورودا، انرژی درمانی، ریکی، مغناطیس‌درمانی، ساهاجا یوگا که درمان‌هایی از طریق انرژی‌اند و گونه‌هایی از طب مکمل مانند همیوپاتی، همه شاخه‌هایی از آیین‌های عرفانی محسوب می‌شوند.

  1. فرقه ریگی:

انحراف افكار و ترويج عقايد ضددينى و سكولار، اشاعه فحشا با عناوين همسويى، مديتيشن (تمركز)، ريلكسيشن (آرام‏سازى)و... بوده كه رئیس فرقه نزد افرادی چون پاتريك زيگلر، كترين رايسون، اولى گابريل سن و رودكوكس در مالزى و تركيه این تعالیم را فرا گرفته و در تهران، مازندران و گلستان با همكارى تعدادى مدرس تبليغ مى‏ كرده است. این جریان در تبليغ با به كارگيرى تكنيك‏ هاى موجود در روانشناسى و تلقين كه بر اثر قدرت بيان بالا در روح، ذهن و روان افراد مى‏ گذاشت، فرد را تحت عنوان تخليه و آرامش وادار به ابراز گناهان خود در ميان جمع مى ‏كرد. ب-پ از سال 86 فعاليت فرقه‏ اى را در سارى آغاز و تاكنون بيش از دو هزار نفر در سطح كشور و بيش از 150 نفر در سطح استان جذب وی شدند كه اكثر آنان مونث و غالباً مطلقه هستند. سركرده فرقه با سوءاستفاده از مشكلات روحى و خانوادگى افراد و وعده‏ هاى واهى، به مرور باعث متلاشى ‏شدن بنيان برخى از اين خانواده‏ ها شده كه در اين راستا شاكيانى نيز وجود دارند.

مسیحیت تبشیری: در صدد مسیحی کردن مسلمانان هستند، اعلام کرد : در استان مازندران چند پایگاه برای ایجاد تفرقه بین مسیحیت و مسلمانان تلاش می کنند. مسیحیت تبشیری توزیع انجیل در مازندران با آمار بالا در یک ماه در مازندران

باستان گرایی

این جریان در بخش  مرکزی خصوصا بالا د  ست شهرها مثلا در منطقه بالا لیتکو ... فعالند.

بهائیت در ساری،‌ قائمشهر،‌ بابل، بابلسر، فریدونکنار،‌ محمود آباد، آمل

عمده فعالیت آنها اقتصادی و در حوزه صنایع عینک سازی، و خرید و فروش زمین بر اساس فرامین و حمایت  بیت العدل مرکزی که در حیفای اسرائیل مستقر است.

اهل حق

اهل حق)  جریانی هستند که سابقه طولانی در ایران دارد . عمده پیروان  آنها  در مناطق غرب کشور مثل کرمانشاه ، دالاهو،‌ سنندج .. فعال هستند. اسامی آنها یارسان،‌ در مازندران فعالیت آنان در نوشهر و مرزن آباد است.

) جریانات نوظهور در اهل سنت گیلان با گرایش به حنفی ها بسیار ضعیف وجود دارد و در نتیجه سلفیه با هدایت مسجد مکی زاهدان در جهت همسو نمودن این جریانات است،

در نگاه دیگر: اهل سنت گیلان دو شاخه کلی دارند،

  1. اولین شاخه جریان سنتی که متاثر از اهل سنت غرب کشور (کردستان) می باشد و همراه با شیعیان بوده و اقدامات اختلافی اهل سنت و شیعیان را ممنوع می دانند
  2. ولی جریان دوم جریان سلفیه ای که متاثر از جنوب غربی کشور (سیستان وبلوچستان) می باشند، سعی در جریان دادن تفکرات حنفیه با رویکرد عقاید اسلامیة که نتیجه آن جریانات تکفیری می شود.

سلفیه

صوفیه

ایشان همچنین  بیان د اشتند که صوفیه ی سنی مذهب تقرباً در همه استان ها یافت می شوند که بیش تر در استان های غربی و پس از ان در مناطق شمالی و در مقام اخر در بلوچستان و خراسان و اندکی هم در شهرهای جنوبی وجود دارند.

در پایان نیز جلسه ای با حضور مدیر و معاون و جمعی از کارکنان موسسه با استاد دکتر سلطانی برگزار شد.