19 05 2019 295164 شناسه:
image
حکمت عبادات(13)؛

«رمضان» ماه تسلّط بر شيطان

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آيت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به فرازهایی از خطبه شعبانیه رسول خدا(ص) بیان داشتند: رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) در خطبهٴ شعبانيّه فرمود: ماه رنضان، بركت و رحمت و مغفرت مي ‏آورد، كسي كه رفيق اين ماه بوده و باشد، بركت و رحمت و مغفرت اين ماه را هم دريافت مي‏ كند.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آيت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات، با اشاره به فرازهایی از خطبه شعبانیه رسول خدا(ص) بیان داشتند: رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) در خطبهٴ شعبانيّه فرمود: «قد أقبل إليكم شهر الله بالبركة والرحمة والمغفرة»، يعني  ماه رمضان، بركت و رحمت و مغفرت مي ‏آورد، كسي كه رفيق اين ماه بوده و باشد، بركت و رحمت و مغفرت اين ماه را هم دريافت مي‏ كند.

ایشان ادامه دادند: حضرت سپس فرمود: «وأرْبَحنا أفضل أرباح العالمين». ما ربح و سودي كه در اين ماه برديم، هيچ تاجري در هيچ گوشهٴ دنيا نبرده و هيچ كس در سراسر عالم به اندازهٴ ما از اين ماه استفاده نكرده است. انسان مسافري است كه سفر ابد در پيش دارد. ره‏ توشهٴ آن سفر ابد را بايد همين چند روزه تهيه كند. در اين ماه درهاي آسمان بر روي مؤمن باز مي ‏شود، و مؤمن مي‏ تواند با وارستگي، به باطن عالم راه پيدا كند و اگر بهترين فرصت، ماه مبارك رمضان است، پس بهترين سود را ماه رمضان و اهلش دارند.

معظم له رمضان را ماه تسلّط بر شيطان دانستند و خاطرنشان کردند: حضرت در ادامه می فرماید: «السّلام عليك مِن ناصرٍ أعان علي الشّيطان وصاحبٍ سهّل سُبُل الإحسان»؛ سلام بر تو اي رفيقي كه كمك كردي تا ما بر شيطان مسلّط شديم، به راستي انسان در اين ماه بر شيطان مسلّط مي‏ شود و به خاطرات شيطاني گوش فرا نمي‏ دهد. تو براي ما مصاحب خوبي بودي، كه ما توانستيم بر شيطان پيروز شويم. ما نه تنها در بُعدِ سلبي از دست شيطان نجات پيدا كرديم و كار بد نكرديم، بلكه در بُعدِ اثباتي هم پيروز شديم و راه هاي خير را به خوبي و آساني طي كرديم. اگر در غير ماه مبارك رمضان، كار خير را به سختي انجام مي‏ داديم، در اين ماه به آساني انجام داديم. تو باعث شدي كه ما راه احسان را با سهولت طيّ كرديم.


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات