به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، که به تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه تحریم اختصاص داشت، بیان داشتند: دیدگاه قرآن درباره کتب آسمانی و صحف انبیای دیگر، در همین حد است که ﴿مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ﴾[1]؛ تورات و انجیل نسبت به یکدیگر مصدّق هماند و این طور نیست که مثلاً یکی حرف دیگری را تخطئه بکند لکن درباره قرآن کریم گذشته از اینکه دارد ﴿مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ﴾، تعبیر ﴿مُهَیمِناً﴾[2] را نیز دارد که این مخصوص قرآن کریم است، یعنی این قرآن کریم نسبت به کتب انبیاء دیگر، هیمنه، سلطنت و سیطره دارد.
معظم له با اشاره به بیان مرحوم کاشف الغطاء اذعان داشتند: خدا غریق رحمت کند مرحوم کاشف الغطای بزرگ را! ایشان در کتاب شریف کشف الغطاء این فرمایش را دارد که اگر قرآن نبود، دینی در روی زمین باقی نمیماند! برای اینکه این تورات و انجیل فعلی، با این قصصی که دارد مثلا معاذالله خدا با فلان پیغمبر کشتی گرفته، یا فلان پیغمبر معاذالله فلان شراب را نوشیده، این کتاب ها ماندنی نیست، وقتی مطالب علمی رخت بربست و قصههای آلوده در آنها راه پیدا کرد، دیگر این کتابها ماندنی نخواهند بود، فرمایش مرحوم کاشف الغطاء در کشف الغطاء در بحث عظمت قرآن این است که قرآن تمام ادیان آسمانی را در زمین تثبیت کرد؛ برای اینکه قرآن، عیسی را معرفی کرده، موسی را معرفی کرده، تورات را معرفی کرده، انجیل را معرفی کرده، این کتاب ماندنی است و این تورات و انجیل موجود محرَّف نه خودش میتواند بماند، نه آورندههای خودشان را میتوانند حفظ کنند، این از بیانات لطیف مرحوم کاشف الغطاء است.
منبع درس تفسیر معظم له 22/07/1397
پاورقی: .......................
[1]. سوره بقره، آيه97؛ سوره آلعمران، آيه3؛ سوره مائده، آيه48.
[2]. سوره مائده، آيه48.