03 06 2022 277529 شناسه:
image
در محضر استاد؛

شناخت شناسی انسان به روش انسان شناسی ؛ تفسیر انسان به انسان

تفسیر «انسان به انسان» بهترین نوع انسان شناسی است: زیرا بهترین نوع شناخت هر شیء، پی بردن به او از طریق خودش می‌باشد به این صورت که نخست اصول و فروع آن شیء ارزیابی می‌گردد؛ سپس اشراف آن اصول بر فروع و ارجاع فروع آن به اصول صورت می‌گیرد. بنابراین تفسیر «انسان به انسان» شناخت ابعاد و عناصر محوری و...

در محضر استاد؛

آیت الله العظمی جوادی آملی:

فرمود: ﴿فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ وَلِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ﴾ خدای سبحان به پیامبر امر کرد که برای زن ها و مردهای با ایمان #استغفار بکن؛ یقیناً پیامبر استغفار می ‌کند، چون مأمور است به استغفار. انسان باید به حدی باشد که پیامبر(ص) برای او استغفار بکند! این انشاء و دستور؛ آن گزارش و خبر را هم که ذات اقدس الهی داده است که ﴿الَّذینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ﴾ فرشته ‌های حامل عرش اینها که ﴿یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ﴾، اینها ﴿یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾. خب اگر فرشته‌ ها از بوی بد می‌ فهمند در درون ما چه خبر است وجود مبارک پیامبر هم یقیناً می‌ فهمد.

 اگر در سورهٴ مبارکهٴ «توبه» فرمود: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ﴾ خدا می ‌بیند و پیامبر می‌بیند، پس پیامبر هم می‌بیند و هم از این بوی بد متوجه می ‌شود که فلان شخص چه نیتی کرده است. خب اگر ما آن حضرت را آزار کردیم باز برای ما #استغفار می‌ کند؟! بهترین راه این است که ما در درونمان روضه ‌ای از #ریاض_جنت باشد که هم وجود مبارک رسول گرامی برای ما استغفار بکند، هم فرشته‌ ها برای ما استغفار بکنند و اگر لغزشی داشتیم ـ ان ‌شاء ‌الله ـ با استغفار این ذوات قدسی برطرف می ‌شود!


منبع:
دیدار ـجمعی از مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد
تاریخ: 1385/03/11

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات