پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش، بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با هدف معرفی هرچه بهتر دستاوردها و برنامه های آتی خود در حوزه پژوهش، نشست خبری با حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد اسراء و جمعی از معاونین این بنیاد برگزار نمود.
در ادامه بازتاب رسانه ای نشست خبری بنیاد اسراء به مناسبت هفته پژوهش را از نظر می گذرانیم:
خبرگزاری شفقنا
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی: گسست بین علوم انسانی و اسلامی نتیجه حرکت نکردن در مسیر امام خمینی (ره) است
شفقنا- رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا گفت: اگر مسیر امام(ره) را ادامه می دادیم و نظام قانونی کشور را با فقه می بستیم، هم فقه خود را به قانون نزدیک می کرد و هم قانون خود را وابسته به فقه می دانست و جامعه نفع بیشتری را می برد. مساله این است که متاسفانه از اندیشه امام راحل دور شدیم و هم اکنون هم این شرایط هم وجود دارد.
به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست خبری با رسانه ها اظهار داشت: پژوهش و تحقیق ریشه در ژرف نگری و عمق یابی پدیده ها و حقایق نظام تکوین دارد؛ بهرحال داده های بیشتری از هرآنچه در نظام هستی است، با پژوهشگری و تحقیق می تواند به جامعه برگردد و محصول تحقیق بایستی که کارآمدی و اثربخشی در فضای اجتماعی باشد.
او ادامه داد: ژرف نگری و تحقیق و لایه برداری از حقایق اعتباری و تکوین، مسئولیت پژوهشگران است و هرچه این لایه برداری، عمق یابی و ژرف نگری شود، آثار مثبت و ارزشمند بیشتری نصیب جامعه می شود.
برخی نگرش های عمیق و ژرف را بدعت می شمارند
رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا گفت: برخی نگرش های عمیق و ژرف نگری بویژه در مباحث الهیاتی و فلسفی و عرفانی را برنمی تابند بلکه آن را بدعت می شمارند، و همین سبب کندشدن فضای تحقیق می شود. این دسته افراد گمان می کنند با همین عقل ابتدایی فطری می توانند حقایق را آنگونه که هست بیایند و بشناسند.
او بیان داشت: همگان باید عمق یابی و ژرف نگری و توسعه مباحث نظری را اصل بدانیم که هرچه پژوهش ها عمیقتر باشد و لایه های زیرینی از این حقایق و پدیده ها بهتر کشف شود، کارامدی آن بیشتر خواهد بود.
جوادی آملی، تحقیق و پژوهش را سرّ پیشرفت دانش های علوم اسلامی دانست و گفت: ژرف نگری در همه رشته های علوم اسلامی وجود داشته و تحقیقاتی که بعدا به صورت کتاب ارائه می شد شاهد براین مدعاست و لذا ژرف نگری و عمق یابی و برداشتن لایه های زیرین، اصلی است که باید در جامعه پذیرفت و بر آن اصرار داشت تا جامعه پژوهشگر و محقق بار بیاید و متعالی شود.
او خاطرنشان کرد: آیت الله جوادی آملی سعی کردند علم را به معنای واقع بشکافند و آنچه از پیشینیان یافتند محصول اولی است و لذا هرگز به آن اکتفا نکردند بلکه چندگام جلوتر رفته و در این تحقیقات به «تحریر علم» پرداختند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: «تحریر علم» غیر از شرح، تحشیه، تعلیقه، تقریر و ایضاح است. در حقیقت «تحریر علم» یک هنر و نیازمند تسلط کامل است تا دست و پای علم را باز کند. بنابراین آیت الله جوادی آملی، رسالت خود را تحریر علم می دانند و کتابی که اخیرا در چهار جلد رونمایی کردند، تحت عنوان «تحریرالاصول» بود.
جلد ۶۱ تفسیر تسنیم زیرچاپ رفت
او با بیان اینکه بازشدن علم محصول فعالیت عمیق پژوهشی است، در عین حال از زیرچاپ رفتن جلد ۶۱ تفسیر تسنیم خبر داد و تصریح کرد: مباحثی که در جایگاه تفسیر انجام می شود، درواقع «تحریر معارف قرآنی» است.
جوادی آملی در بخش دوم سخنان خود به بیان نسبت رابطه علوم انسانی و علوم اسلامی پرداخت و گفت: علوم اسلامی، آن دسته از علومی هستند که برگرفته از منابع وحیانی اند و این استنباط به گونه ای اتفاق می افتد که در سطح یک علم مطرح می شود. بنابراین رسالت حوزه های علمیه این است که در ابواب و بخش های مختلف علوم اسلامی بکوشند و هرآنچه از جایگاه منابع وحیانی بوسیله عقل و نقل می توانند استنباط کنند در قالب علمی ارائه کنند.
او با ذکر این مطلب که این تلاش و این علوم مستقیما به جامعه بازنمی گردد، یادآور شد: این استنباط و اجتهاد اگر به علوم انسانی تبدیل نشود، کارآمدی مستقیم برای جامعه نخواهد داشت.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: مراکز حوزوی که علوم اسلامی تولید می کنند، منبعی است تا علوم انسانی مبتنی بر آن ساخته شود و علوم انسانی با مهارت های لازم به عرصه اجتماع آمده و مفید و کارساز باشد.
نمایندگان مجلس باید فهم صحیحی از منابع اسلامی داشته باشند
او فقه را مولود حوزه های علمیه دانست و با اشاره به سخن حضرت آیت الله جوادی آملی که «قانون اساسی برگرفته از قانون نانوشته تحت عنوان فقه است»، گفت: منطقی که در ابتدای انقلاب اتفاق افتاد و اینها آمدند مبتنی بر علوم اسلامی، علم انسانی تحت عنوان حقوق و قانون ساختند که البته تجربه اولیه و کار سنگینی بود. اگر این منطق ادامه می یافت و کسانی در مجالس قرار می گرفتند که فهم درستی از فقه و فلسفه و کلام اسلامی داشتند، مسیر قانونی کشور به گونه دیگری می رفت. اینکه از اقشار مختلف دعوت می شود، کار پسندیده ای است و همه باید در مجلس نماینده داشته باشند اما اصلی ترین حیثیت برای نمایندگان این است که بتوانند مبتنی بر منابع و مصادر اسلامی، قانونی تنظیم کنند که برای جامعه مفید باشد.
بین علوم انسانی و اسلامی گسست و شکاف وجود دارد
جوادی آملی با بیان اینکه امروز بین علوم انسانی و علوم اسلامی «گسست» وجود دارد، عنوان کرد: دو نقص عمده در این زمینه وجود دارد؛ تولیدکنندگان علوم اسلامی الزاما توجهی به علوم انسانی ندارند که باید این نقص به درستی شناخته شده و برطرف گردد. نقص دیگر اینکه علوم انسانی ملهم و متاثر از علوم اسلامی شکل نمی گیرد.
او با بیان اینکه علوم انسانی تولیدشده در کتابخانه ها خاک می خورد، گفت: صرف اینکه بگوئیم شورای نگهبان بررسی می کند که مخالف قانون اساسی و شرع نباشد که نمی تواند قانون اسلامی ایجاد کند و لذا محصول آن می شود بانکداری اسلامی و امثال ذلک.
راهکار رفع شکاف بین علوم انسانی و علوم اسلامی
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: حوزه های علمیه باید ناظر به علوم انسانی تولیدات خود را ارائه کنند و صاحبان علوم انسانی هم ملهم و متاثر از علوم اسلامی، ساحت های خود را بسازند.
او ادامه داد: پژوهش ها باید مبتنی بر منابع وحیانی و عمیق باشد و لذا ژرف نگری و نگرش های عقلی خاص در کارهای پژوهشی بنیاد است و تدبر را به عنوان روش در کار خود دنبال می کنیم.
جوادی آملی در ادامه سخنان خود با اشاره به شخصیت جامع آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: اکنون در آرشیو بنیاد اسراء، دستخط هایی از ایشان مربوط به ۶۰ سال قبل وجود دارد. حضرت آیت الله جوادی آملی از سال ۱۳۳۰ شروع به نگارش کردند و این قلم زدن همچنان ادامه دارد. ایشان در طول این ۷۰ سال، هم کار قلمی کردند و همزمان کارهای بیانی و بنانی هم داشتند.
او در مورد تفسیر «تسنیم» هم گفت: این پروژه از ۴۰ سال پیش آغاز شد و به طور مداوم بدون انقطاع در حوزه و مسجد اعظم اتفاق افتاد.ما باید این سرمایه عظیم را قدر بدانیم و محترم شماریم و آن را سرمایه ملی بدانیم. این سرمایه متعلق به اسراء نیست بلکه متعلق به جهان اسلام است.
تفسیر تسنیم سال آینده به اتمام می رسد
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خبر داد: تفسیر تسنیم پایان شهریورماه سال آینده خدمت استاد جوادی آملی تقدیم خواهد شد و انشاء الله تا پایان سال ۱۴۰۱ به جامعه اسلامی عرضه خواهد شد.
او در پاسخ به سئوال شفقنا در مورد راهکار رفع شکاف بین حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی گفت: نسبت بین حوزه و دانشگاه، نسبت حقیقی و منطقی است و چون این نسبت به درستی برقرار نیست، این گسست طبیعی است. هرکدام راه خود را می روند درحالیکه نمی توانیم تولید را یکجا داشته باشیم و منبع و مصدر را جای دیگر؛ که متاسفانه این وضعیت درحال حاضر وجود دارد.
شرایط کنونی محصول دوری از اندیشه امام راحل است
جوادی آملی گسست بین حوزه و دانشگاه را بزرگترین آفت دانست و ادامه داد: حوزه باید معطوف به علوم اسلامی، پژوهش های خود را انجام دهد تا مثمر ثمر باشد و صاحبان علوم انسانی باید خود را به اندیشه اسلامی و علوم اسلامی نزدیک کنند، همانگونه که قانون اساسی خود را به فقه نزدیک کرد گرچه چالش های فراوانی وجود داشت و وجود دارد و هرچه بگذریم این چالش ها بیشتر نمایان می شود. اما اگر مسیر امام را ادامه می دادیم و نظام قانونی کشور را با فقه می بستیم، هم فقه خود را به قانون نزدیک می کرد و هم قانون خود را وابسته به فقه می دانست و جامعه نفع بیشتری را می برد. مساله این است که متاسفانه از اندیشه امام راحل دور شدیم و هم اکنون هم این شرایط هم وجود دارد.
او در پاسخ به سئوال دیگری در همین زمینه گفت: می بایست سازوکارهای جدی به فقه سیاسی اضافه شود. نوع اصول قانون اساسی باز شده است اما اصل ولایت فقیه باز نشده است و این نیازمند تشریح و تبیین است.
هرمقدار از اسلامیت و جمهوریت کاسته شود، خیانت به امام و خون شهداست
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: جمهوری اسلامی، امانت امام راحل و خون شهدا و فداکاری ملت است که این میراث بزرگ باید برای جامعه اسلامی بماند. هرمقدار از اسلامیت و جمهوریت کاسته شود، خیانت به امام و خون شهداست و هرچه این دو عنصر تقویت شود، نزدیکتر شدن به اندیشه و آرمان امام است.
او گفت: برای تبدیل فقه به علوم انسانی باید ارتباط بین دو حوزه دانشی برقرار شود و الا هرچه حوزه تولید کند و صاحبان علوم انسانی به ان توجهی نداشته باشند، خسارت است.
تا عدالت در جامعه تثبیت نشود نباید انتظار تحقق آرمان های اسلامی را در جامعه داشت
جوادی آملی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه چرا ۴۰ سال از انقلاب می گذرد و شاهد اقدامات زیادی از تحقیق و پژوهش و تولید علم در موسسات و مراکز حوزوی هستیم اما جامعه از دین دورتر می شوند، گفت: رسالت انبیای الهی برپایی عدالت در جامعه بود. درست است که مسائل تربیتی و اخلاقی فراوانی از منابع وحیانی داریم اما کف همه اینها عدالت است. تا عدالت اتفاق نیفتد، اینها رقم نخواهد خورد. تا عدالت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … در جامعه تثبیت نشود، انتظاری از این حرف ها نداشته باشید. چون عدالت آسیب دیده و در ساحت های عدالت دچار چالش جدی هستیم، انتظار نداشته باشید جامعه به سمت آرمان های اسلامی به پیش برود.
انتهای پیام
لینک خبر در شفقنا
خبرگزاری ایسنا
ایسنا/قم امروز با حضور خبرنگاران و پژوهشگران جدیدترین آثار آیتالله جوادی آملی در قم رونمایی شد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء در این مراسم بیان کرد: آیتالله جوادی آملی همواره سعیشان این بوده که علم را بشکافد و در آثار ایشان این موضوع قابلمشاهده است و در تحقیقاتی که به دست آوردند تحریر علوم است، آیتالله جوادی آملی ضمن شرح و تبیین رسالت خود را در باب تحریر میدانند.
وی افزود: حوزههای علمیه رسالت دارند در بخشهای مختلف علوم اسلامی بکوشند و هر جا که از کتاب و سنت میتوانند استنباط کنند در قالب فقهی اقدام کنند که علم فقه و فلسفه و کلام میشود.
حجتالاسلام روحاللهی معاون آموزش و پژوهش بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء نیز در این مراسم بیان کرد: امروز جلد 70 کتاب تفسیر تسنیم در حال چاپ و تا پایان سال پژوهشی جلد هشتادم آماده چاپ میشود، کتاب عقلانیت شهود 9 جلد و 6 جلد برای چاپ ارسال میشود و فهرستنویسی آن زمانبر است و تا آذر 1401 بهصورت کامل به اتمام میرسد.
عمومیسازی اندیشه و آثار آیتالله جوادی آملی مورد تأکید است
وی بیان کرد: در کنار تنظیم و تولید آثار آیتالله جوادی آملی تدوین منظومه علمی ایشان موردتوجه قرار میگیرد که در قالب مجموعه آثار روشهای دایرالمعارفی انجام میشود، عمومیسازی اندیشه و آثار آیتالله جوادی آملی مورد تأکید است و محتوای آن برای همگان قابلفهم باشد و این اقدام در حال انجام است.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء عنوان کرد: 11 رشته تخصصی داریم و تلاش میشود که بهصورت پژوهش محور باشد و دو اقدام در حال انجام است، 115 استاد در حال تدریس هستند و این اساتید در کنار دانشپژوهان فنون پژوهش را فرامیگیرند.
روحاللهی تصریح کرد: در مراکز حوزوی دکتری پژوهش محور نداریم و رشتههای آموزشی حوزه همواره آموزش محور است وبرای 3 رشته درخواست دکتری پژوهش محور کردهایم تا دانشآموختگان بر اساس پژوهش آموزشهای لازم را فرابگیرند.
همچنین سید عباس موسوی تبار معاون رسانه بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء در این مراسم بیان کرد: پژوهش دقیق با یک رسانه غیر مغرضانه مدینه فاضلهای را رقم میزند، در دنیای پژوهش سرمایهگذاری عالمانه میتواند پرسود باشد، تولید پژوهشهای مبتنی بر اصل روشنگری و مطابق با نیازهای روز جامعه ضرورت هر جامعهای است.
وی تصریح کرد: پژوهشی که در رکاب رسانه باشد به موفقیت میرسد، جاده رسانهای و ارتباطات دوجانبه و چندجانبه نیست بلکه یک جاده یکطرفه و در دست صاحبان قدرت است و متأسفانه در این صورت شاهد نتایج خوبی نخواهیم بود.
معاون رسانه بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: هر پژوهشی باید منجر به جریان سازی و آگاهیبخشی شود و این امر به کمک رسانه امکانپذیر است و پژوهش بدون رسانه یعنی پژوهشی کُند که در کنج کتابخانهها جای دارد، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و تشویق جوانان به علمگرایی با شبکههای رسانهای ازجمله ابزار رسانه است که میتواند در حوزه تحقیق و پژوهش انجام دهد.
107 پروژه پژوهشی در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء انجامشده است
وحید احمدی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء در این مراسم با اشاره به حضور 100 پژوهشگر در این بنیاد بیان کرد: 107 پروژه پژوهشی در این بنیاد انجامشده است که برخی از آنها تا پایان امسال رونمایی میشود.
وی افزود: از جمله آنها میتوان به عقلانیت شهود، شمارههای جدید فصلنامه حکمت اسراء و انواع و اقسام کتب تفسیر و تسنیم اشاره کرد، نرمافزار کتابخانه جامع اسراء سال گذشته رونمایی شد و شامل تمام آثار آیتالله جوادی آملی است، این نرمافزار تنها کتابخوان نیست و برای یک پژوهشگر طراحیشده است.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء گفت: هوش مصنوعی برای فعالیتهای مختلف این بنیاد ازجمله فعالیتهای پژوهشی در آینده فراهم میشود.
احمدی گذار از نسلهای اول و دوم به نسلهای چهارم و پنجم در حوزه پژوهش را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: نسل پنجم در دنیا نوین است اما ازآنجاییکه رسالت حوزه انسانسازی و تمدنسازی است باید بدین امر نگاه ویژه داشت.
در این مراسم از جدیدترین آثار آیتالله جوادی آملی از جمله رحیق مختوم جلد 33و 34و 35، عقلانیت شهود جلد3 ، تفسیر تسنیم جلدهای 57 الی61، ادب فنای مقربان جلد12 و تحریر نهجالبلاغه جلد3 رونمایی شد.
شصت و یکمین جلد کتاب تفسیر تسنیم قرار است برای چاپ برود، در پایان شهریور سال 1401 همه تحقیقات درزمینهٔ تسنیم ارائه میشود، جلد 61 تفسیر تسنیم زیر چاپ است و مجموع آن به 80 جلد میرسد و پایان سال 1400 و یا درنهایت 1402 همه 80 جلد توسط آیتالله جوادی آملی آماده میشود.
انتهای پیام
لینک خبر در ایسنا
خبرگزاری شفقنا
معاون فناوری اطلاعات بنیاد اسراء: هوش مصنوعی در فعالیت های پژوهشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت
شفقنا- معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء از استفاده پژوهش های بنیاد از هوش مصنوعی در آینده خبر داد.
به گزاش خبرنگار شفقنا، آقای سید عباس موسوی تبار معاون رسانه بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء در نشست خبری بیان کرد: در دنیای پژوهش، تولید محتوای مفید و سازنده برای هر جامعه ای یک ضرورت است لذا پژوهش باید منطبق با نیازهای جامعه باشد و جریان سازی فرهنگی و اجتماعی به بار بیاورد.
او تصریح کرد: پژوهشی که در رکاب رسانه باشد به موفقیت میرسد، جاده رسانهای و ارتباطات دوجانبه و چندجانبه نیست بلکه یک جاده یکطرفه و در دست صاحبان قدرت است و متأسفانه در این صورت شاهد نتایج خوبی نخواهیم بود.
معاون رسانه بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: پژوهشگر موفق باید به نتیجه بخش بودن پژوهش خود توجه داشته باشد، مسائل و معضلات جامعه و نیازهای طبقات مختلف را رصد و پایش کرده و آن را در قالب رسانه ای مطرح کند.
او افزود: پژوهش باید منتج به اثر رسانه ای شود؛ بنابراین وقتی رسانه در خدمت فکر و فرهنگ و اخلاق درمی آید با مدیریت صحیح همراه می شود و مدینه فاضله ای را متجلی می کند.
موسوی تبار بیان کرد: هر پژوهشی باید منجر به جریان سازی و آگاهیبخشی شود و این امر به کمک رسانه امکانپذیر است و پژوهش بدون رسانه یعنی پژوهشی کُند که در کنج کتابخانهها جای دارد، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و تشویق جوانان به علمگرایی با شبکههای رسانهای ازجمله ابزار رسانه است که میتواند در حوزه تحقیق و پژوهش انجام دهد.
استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت های آینده بنیاد
آقای وحید احمدی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء هم در سخنانی با اشاره به حضور ۱۰۰ پژوهشگر در این بنیاد بیان کرد: ۱۰۷ پروژه پژوهشی در این بنیاد انجامشده است که برخی از آنها تا پایان امسال رونمایی میشود.
او افزود: از جمله این آثار میتوان به عقلانیت شهود، شمارههای جدید فصلنامه حکمت اسراء و انواع و اقسام کتب تفسیر و تسنیم اشاره کرد، نرمافزار کتابخانه جامع اسراء سال گذشته رونمایی شد و شامل تمام آثار آیتالله جوادی آملی است، این نرمافزار تنها کتابخوان نیست و برای یک پژوهشگر طراحی شده است.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء به بهره گیری از فناوری های نوین در این بنیاد اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی برای فعالیتهای مختلف این بنیاد از جمله فعالیتهای پژوهشی، در آینده فراهم میشود.
او، گذار از نسلهای اول و دوم به نسلهای چهارم و پنجم در حوزه پژوهش را موردتوجه قرار داد و خاطرنشان کرد: نسل پنجم در دنیا نوین است اما از آنجاییکه رسالت حوزه، انسانسازی و تمدنسازی است باید بدین امر نگاه ویژه داشت.
در حاشیه این نشست، از جدیدترین آثار آیتالله جوادی آملی از جمله رحیق مختوم جلد ۳۳ و ۳۴ و ۳۵، عقلانیت شهود جلد ۳ ، تفسیر تسنیم جلدهای ۵۷ الی۶۱، ادب فنای مقربان جلد ۱۲ و تحریر نهجالبلاغه جلد ۳ رونمایی شد.
انتهای پیام
لینک خبر در شفقنا
خبرگزاری شبستان
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا:
پایان نگارش تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی در سال آینده/پژوهش باید مبتنی بر منابع وحیانی باشد
به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی جوادی آملی عصر امروز(یکشنبه ۲۱ آذر) در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به رسالت حوزههای علمیه گفت: حوزههای علمیه باید در ابواب و بخشهای مختلف بکوشند و هر آنچه که میتوانند از جایگاه منابع وحیانی غنی کتاب و سنت به وسیله عقل و نقل استنباط کنند، و آن را نیز در یک قالب علمی مانند فقه، فلسفه، کلام و تفسیر ارائه دهند.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا افزود: اگر علوم اسلامی به رشتههای مختلف علوم انسانی از جمله اقتصاد، حقوق، سیاست و تاریخ تبدیل نشود، به صورت مستقیم برای جامعه کارآمدی نخواهد داشت.
حجتالاسلاموالمسلمین جوادی آملی با بیان اینکه از حوزههای علمیه انتظارهایی داریم که ذاتا متوجه آنها نیست افزود: قانون اساسی کشور از یک قانون نانوشته به نام فقه سیاسی گرفته شده و فقه نیز یک دانش غنی اسلامی و مولود حوزههای علمیه است و منبعی شده که قانون اساسی بر اساس آن نوشته شود.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با یادآوری اینکه خبرگانی که قانون اساسی را نوشتند ضمن اطلاعی که از قوانین دنیا داشتند، از منبع فقه استفاده کردند گفت: آیتالله جوادی آملی تعبیرشان این بود که ما قانون اساسی از واشنگتن تا تاشکند را خواندیم و در نهایت رسیدیم به آن چیزی که مبتنی بر منابع و مبانی خودمان باید داشته باشیم.
حجتالاسلاموالمسلمین جوادی آملی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب آمدند، مبتنی بر علوم اسلامی، علم انسانی به عنوان قانون و حقوق ساختند، اگر این منطق ادامه پیدا میکرد و کسانی بر مجالس قرار میگرفتند که از فقه، فلسفه و کلام اسلامی فهم درستی داشتند، مسیر قانونی کشور به گونه دیگری حرکت میکرد.
وی افزود: همه باید در مجلس نماینده داشته باشند چون مجلس فقط حیثیت قانونگذاری ندارد، شئون دیگری هم دارد ولی اصلیترین حیثیتی که بر نمایندگان است این است که بتوانند مبتنی بر منابع و مصادر اسلامی قانونی تنظیم کنند که برای جامعه مفید باشد.
حجتالاسلاموالمسلمین جوادی آملی با تاکید بر گسستی که در حال حاضر بین علوم اسلامی و انسانی وجود دارد گفت: دو نقص عمده داریم، نخست آنکه تولید کنندگان علوم اسلامی الزاما توجهی به علوم انسانی ندارند، باید در حوزههای علمیه این نقص را بهدرستی بشناسیم و برطرف کنیم، چرا که دانشی که به نام دانشاسلامی نظیر حقوقاسلامی، فلسفهاسلامی و کلاماسلامی تولید میشود، اگر معطوف به علوم انسانی نباشد یک نقص است.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا اضافه کرد: از سوی دیگر یک نقص دیگر داریم و اینکه علوم انسانی ما متاثر از علوم اسلامی شکل نمیگیرد، و در مسائل مختلف پزشکی، مهندسی، خانواده و تربیتهای اجتماعی و کل علومی که در فضای علوم انسانی به شدت با آن کار داریم، با علوم اسلامی فاصله زیادی دارد.
جوادی آملی تصریح کرد: علوم انسانی که امروز در جوامع علمی و دانشگاههای کشور تدریس میشود، مصادر و منابع، کتابها و استادان آن متفاوت است و خروجیهای آن را نیز شاهد هستیم، این گسست وجود دارد، باید خلاءهای پیشآمده که موجب چالشهای جدی است را برطرف کنیم.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا افزود: از طرفی انتظار داریم که علوم اسلامی محیط را بگیرد و اداره کند ولی اداره محیط در اختیار علوم انسانی است و علوم اسلامی تولید شده نیز بدون استفاده مانده است.
حجتالاسلاموالمسلمین جوادی آملی اهمیت پژوهشهای اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: هر کسی فراخور با امکاناتی دارد، تحقیقهایی را تولید میکند، ولی پژوهشهای اسلامی باید ناظر به علوم انسانی باشد، این اتفاق باید در حوزههای علمیه رقم بخورد و صاحبان علوم انسانی متاثر از علوم انسانی ساحتهای خود را بسازند و ایجاد کنند.
جوادی آملی گفت: پژوهشها باید مبتنی بر منابع وحیانی و عمیق باشد، از این رو ژرفنگری و نگرشهای عقلی خاص در کارهای پژوهشی بنیاد اسرا مورد توجه قرار میگیرد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از آثار در دست ارائه بنیاد اسرا گفت: تا پایان نیمه نخست سال آینده تفسیر تسنیم که یکی از آرزوها و آرمانهای بلند آیتالله جوادی آملی بوده را در ۸۰جلد ارائه خواهیم کرد، این فخر عالم تشیع است که به جامعه اسلامی تقدیم میشود، و جامعه اسلامی نیز بسیار بلند پروازانه میتواند در فضای تفسیر حرف بزند، کار بکند و یک پشتوانه عمیقی را در فضای تفسیری دارد.
پایان پیام
لینک خبر در شبستان
خبرگزاری شفقنا
معاون پژوهشی بنیاد اسراء: آثار حضرت آیت الله جوادی آملی «عمومی سازی» می شود
شفقنا- معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد علوم وحیانی اسراء از عمومی سازی آثار حضرت آیت الله جوادی آملی با هدف استفاده عموم جامعه خبر داد.
به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین روح اللهی، معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در نشست خبری هفته پژوهش بیان داشت: یکی از کارهای بزرگ این بنیاد، تدوین تفسیر تسنیم است که جلد ۷۰ آن (سوره صافات) محضر استاد است و تا پایان سال پژوهشی ۱۴۰۱، این تفسیر در ۸۰ جلد به پایان خواهد رسید.
او به «شرح فصوص الحکم» یکی دیگر از آثار پژوهشی این مرکز اشاره کرد و افزود: تاکنون پژوهش ۹ جلد آن انجام شده است که سه جلد آن تا پایان سال چاپ خواهد شد و در آذرماه سال ۱۴۰۱ دوره ۱۶ جلدی آن منتشر خواهد شد.
معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد علوم وحیانی اسراء در مورد آثار فقهی بنیاد گفت: در این بخش، مجموعه آثار آیت الله جوادی آملی که عمده دروس خارج فقه ایشان است در ۴۰ جلد منتشر خواهد شد. تاکنون ۴ جلد این دروس منتشر شده است و قرار است که سالانه ۴ جلد منتشر شود.
او نظام سازی و نظریه پردازی آثار آیت الله جوادی آملی را از جمله اقدامات بنیاد در سال آینده عنوان کرد و افزود: اقدام دیگری که برای سال آینده پیش بینی کردیم، تدوین منظومه علمی و فکری استاد است که در قالب مجموعه آثار یا به روش های دایرة المعارف منتشر خواهد شد.
روح اللهی عمومی سازی آثار آیت الله جوادی آملی را از کارهای دیگر در سال آینده عنوان کرد و افزود: آثار ایشان باید به صورت قابل فهم در دسترس عموم قرار گیرد.
او در بخش دوم سخنان خود به وجود ۱۱ رشته محل تخصصی در بنیاد اسراء اشاره کرد و گفت: در این زمینه دو کار را در حال انجام هستیم؛ یکی اینکه دانش پژوهان فنون و روش های پژوهش را در کنار اموزش فرا بگیرند. دوم اینکه دکترای پژوهش محور را راه اندازی کنیم که برای سه رشته فلسفه، تفسیر و نهج البلاغه درخواست کردیم.
معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد علوم وحیانی اسراء در مورد مجموعه «رجال تفسیری» بیان کرد: این طرح ۵ سال قبل آغاز شد و شناخت راویان یکی از مسائل مهم بود که با استاد مشورت شد و ایشان تبیین کردند که هر روایتی تفسیری نیست بلکه روایتی تفسیری است که در تبیین یا تفسیر یک آیه باشد. بر این اساس، کنزالدقائق به عنوان منبع استخراج راویان در نظر گرفته شد که ۴۰۰۶ راوی در این کتاب نام برده شده است.
او از رونمایی هفتمین جلد «رجال تفسیری» در روز پنجشنبه ۲۵ آذرماه خبر داد و افزود: تاکنون ۵۷۴ راوی در این ۷ جلد منتشر شده است و پیش بینی شده است که به ۲۰ جلد خواهد رسید.
انتهای پیام
لینک خبر در شفقنا
خبرگزاری صدا و سیما
سال آینده، پایان نگارش تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز قم، رییس بنیاد اسرا در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به اینکه تاکنون ۶۱ جلد از تفسیر آیت الله جوادی آملی منتشر شده است گفت: این تفسیر ارزشمند تاکنون به ۷۰ جلد رسیده و پیش بینی میشود تا پایان سال پژوهشی آینده آذر ۱۴۰۱ تفسیر قرآن کریم آیت الله جوادی آملی به نام تسنیم در ۸۰ جلد رونمایی و در اختیاز محققان و پژوهشگران علوم قرآنی قرار میگیرد .
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی گسست میان علوم اسلامی و علوم انسانی را از نقایص موجود در ارتباط میان حوزه و دانشگاه عنوان کرد و افزود: علوم اسلامی نظری به علوم انسانی ندارد و علوم انسانی نیز متاثر از علوم اسلامی نیست که باعث خروجی متفاوت علوم اسلامی و علوم انسانی در جامعه شده است و باید پژوهشهای اسلامی ناظر به علوم انسانی تولید شود و پژوهش علوم انسانی نیز مبتنی بر علوم وحیانی و اسلامی شود.
وی تحریر را از مهمترین دستاوردهای فعالیتهای آیت الله جوادی آملی در علوم اسلامی عنوان کرد و گفت: تحریر به معنی تبیین علومی است که نیازمند تخصص و جامعیت است و ایشان ضمن شرح و تبیین، رسالت خود را بر تحریر قرار داده است.
معاون پژوهشی بنیاد اسرا نیز با اشاره به اینکه تا سال آینده ۲۰ جلد از آثار آیت الله جوادی آملی منتشر میشود گفت: علاوه بر تفسیر قرآن با نام تسنیم در بخش عرفان نیز تحریر مخصوص الحکم به عنوان عقلانیت و شهود که تاکنون ۹ جلد کار پژوهشی انجام شده و ۱۶ جلد باقی مانده است تا پایان سال آینده منتشر میشود.
حجت الاسلام روح الهی با اشاره به اینکه در بخش فلسفه، کتاب شرح رحیق که امسال تا ۳۵ جلد منتشر میشود گفت: ۱۵ جلد باقی مانده از این اثر نیز در ۴ سال آینده آماده میشود.
وی تعداد پژوهشگران این موسسه را ۷۶ نفر با ۱۶ هیئت علمی عنوان کرد که در ۳ پژوهشکده در زمینه تفسیر قرآن، پژوهشکده علوم عقلی، و فقه و اصول فعال هستند افزود: همچنین در ۱۱ مر کز آموزشی دانش پژوهان علوم اسلامی در ۴ رشته فلسفه، کلام، تفسیر، و اصول فعال هستند که در قم، تهران، اراک، آمل، نکا نوشهر و نجف فعال هستند که شامل ۷۶۰ دانش پژوه در رشتههای تخصصی و هزار و ۵۰۰ نفر در رشتههای عمومی مشغول تحصیل هستند.
معاون پژوهش بنیاد اسرا از راه اندازی ۳ رشته فلسفه، قرآن و تفسیر و نهج البلاغه خبر داد و افزود: بر اساس شرایط اعلامی وزارت علوم از افراد طلبه و غیر طلبه بر اساس مدارک دانشگاهی و سطح ۳ حوزوی، برای سال تحصیلی آینده دانشجو پذیرش خواهد داشت.
حجت الاسلام روح الهی با اشاره به اینکه منظومه سازی آثار آیت الله جوادی آملی بر اساس نیازهای جامعه آغاز شده افزود: امیدواریم بتوانیم از دل این آثار نظامات مورد نیاز اجتماعی، اقتصادی، بین المللی و نظام قانونی را استخراج و در اختیار مراجع بالادستی کشور قرار دهیم تا قاعده قانون از آن استخراج شود.
لینک این خبر در خبرگزاری صدا و سیما
خبرگزاری رسا
احمدی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، وحید احمدی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء عصر امروز در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته پژوهش در این موسسه برگزار شد، بیان کرد: با نگاه به آینده، هوش مصنوعی را در نظر گرفتیم و برای داده کاوی و متن کاوی از طریق آن برنامه ریزی کردیم و امیدواریم برای سال آینده محصول آن را دریافت کرده و در خدمت پژوهشگران بگذاریم.
وی با اشاره به نسلهای های مختلف پژوهش گفت: به دنبال گذار از نسلهای اول و دوم به نسلهای پنجم پژوهش هستیم و در اندیشه رأس سازمان نیز چنین امری قرار دارد؛ نسل پنجم پژوهش همان موضوع انسان سازی یا به عبارت بهتر رسالت حوزه علمیه است؛ دانشجوی پژوهشگر باید نقش مؤثری در تمدن بشری داشته باشد.
احمدی عنوان کرد: ورود علم و به کارگیری آن در فناوری، نسل چهارم پژوهش است و به کارگیری گزارههای علمی در علوم انسان کار پیچیدهای است که حل مسأله و مسأله یابی دقیق را با تبدیل علوم انسانی به بحث فناورانه انجام میدهند.
وی با اشاره به فعالیت صد پژوهشگر در ۱۰۷ پروژه پژوهشی گفت: بعضی پروژههای بنیاد اسراء زمان زیادی میبرد و تبدیل به محصول شدنشان ممکن است چند سال طول بکشد، اما در سال جاری جلد ۳۳ تا ۳۵ رحیق مختوم به پایان رسیده و همچنین تفسیر تسنیم جلد ۵۸ تا ۶۳ نیز به چاپ خواهد رسید؛ کتاب رحیق مختوم شرحی بر اسفار اربعه بوده و تفسیر تسنیم نیز دروس تفسیری استاد جوادی در قالب کتابی گرانسنگ تدوین شده است.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء با شمارش به پروژهای پژوهشی این مرکز بین المللی تأکید کرد: شرح فصوص و ادب فنای مقربان به همراه فصلنامههای متعددی که منتشر میشود خروجی پژوهشگران بنیاد اسرا است؛ فعالیتهای خوب دیگری نیز انجام میگیرد که سالهای آینده تبدیل به محصول میشود.
وی با اشاره به نرم افزار کتابخانه جامع اسراء گفت: برخورداری از ابزارهای پژوهشی ویژگی نرم افزار است که باید صفحه کتب به طور دقیق آورده شده و قابلیت جستجو داشته باشد؛ تمام آثار آیت الله جوادی آملی تا پایان سال گذشته در کتابخانه جامع اسراء به دو زبان فارسی و عربی گردآوری شده و آثار سال جاری نیز در بروزرسانیهای جدید به آن اضافه خواهد شد.
احمدی در پایان با اشاره به رونمایی کتاب رجالی تفسیری در هفته پژوهش گفت: ایده و دستور کتاب از آیت الله جوادی آملی بود که پنجنشبه این هفته رونمایی خواهد شد.
لینک این خبر در رسا
خبرگزاری رسا
حجت الاسلام روح اللهی:
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی روح اللهی معاون پژوهش بنیاد علوم وحیانی اسراء در نشستی با اصحاب رسانه گفت: تمامی 80 جلد تفسیر تسنیم تا سال آینده پایان خواهد یافت و کتاب عقلانیت و شهود که 9 جلد آن تمام شده و 3 جلد آن برای چاپ ارسال شده است نیز از پروژه های مهم این بنیاد است؛ فهرست نویسی های این کتاب در آینده انجام می شود و دوره 16 جلدی آن تا سال آینده به پایان می رسد.
وی ادامه داد: مجموع آثار فقهی استاد جوادی آملی در 40 جلد تدارک دیده شده است که 4 جلد آن چاپ شده و به زودی هم تمام نمی شود و تلاش داریم در این راستا از آثار استاد نظریه پردازی و نظام سازی را انجام دهیم؛ تدوین منظومه فکری حضرت استاد به روش های دایره المعارفی یکی از اهداف ما است تا محققان بتوانند استفاده کنند است.
حجت الاسلام روح اللهی ادامه داد: مطالعات و پژوهش های میان رشته ای انجام شده است و عمومی سازی اندیشه های استاد جوادی آملی نیز دنبال می شود تا محتوای آن برای همه قابل فهم باشد که شروع شده است.
وی با اشاره به برنامه های آموزشی بنیاد اسراء تأکید کرد: 11 محل رشته آموزشی در رشته های تخصصی داریم که همه هدف ما این است پژوهش محور باشد و برای این کار تمام 706 دانش پژوه با 115 استاد در کنار تدریس، همه فنون پژوهش را می آموزند و هم استاد تدریس شده و هم خبره پژوهشی می شوند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت پژوهش محوری علوم، گفت: درخواست دکترای پژوهش محور برای سه رشته کرده ایم که سازمان سفارش دهنده استاد راهنما و دانشپژوه آن بهره کافی علمی را ببرند.
وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در خصوص منابع مالی پژوهش های مرکز اسراء گفت: در تعامل با دولت منابعی وارد بنیاد می شود اما بودجه ای از دولت اخذ نمی کنیم بلکه صرفا تعامل صورت می گیرد.
معاون پژوهش بنیاد اسراء با اشاره به کتاب «رجال تفسیری» گفت: روایتی تفسیری است که در تبیین یک آیه آمده باشد و در همین راستا از «کنزالدقائق» که کتابی تفسیری روایی است، روات آن استخراج شده که بیش از 4 هزار نفر بوده و در مجموع بررسی این ها 20 جلد خواهد شد.
لینک این خبر در رسا