19 12 2017 270269 شناسه:
image
در مراسم رونمایی از دو کتاب فطرت و معاد مطرح شد:

بنیاد اسراء خدمات بزرگی در عرصه علوم انسانی انجام داده است/ اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه و نقش آن در توسعه علوم انسانی اسلامی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه به همراه آئین رونمایی از دو کتاب «فطرت» و «معاد» برگرفته از آثار آیت الله العظمی جوادی آملی با پیام تصویری معظم له و با حضور شخصیت های فرهیخته حوزوی و دانشگاهی در محل سالن جلسات سازمان سمت برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه به همراه آئین رونمایی از دو کتاب «فطرت» و «معاد» برگرفته از آثار آیت الله العظمی جوادی آملی با پیام تصویری معظم له و با حضور شخصیت های فرهیخته حوزوی و دانشگاهی در محل سالن جلسات سازمان سمت برگزار شد.

بنیاد اسراء خدمات بزرگی در عرصه علوم انسانی انجام داده است

آیت الله دکتر احمد احمدی مدیر سازمان سمت و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم در سخنانی با اشاره به همکاری انتشارات سمت به عنوان متولی تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها با نهادهای حوزوی بیان داشت:

انتشارات سمت رابط حوزه و دانشگاه است چرا که بدون استفاده از حوزه، ما نخواهیم توانست کار ارزشمندی در علوم انسانی در دانشگاه ها انجام دهیم.

وی ادامه داد: بنیاد اسراء که بنیانگذار آن آیت الله العظمی جوادی آملی است خدمات بزرگی را در عرصه علوم انسانی انجام داده است لذا به عنوان سازمان سمت تصمیم گرفتیم که در یک برنامه مشترک، برخی فعالیت های بنیاد اسراء در زمینه مسائل کلامی، فکری و تفسیری را با همکاری خود این مرکز انتخاب کنیم و برای عرضه به دانشگاه ها آنها را تدوین و منتشر نماییم که دو کتاب «فطرت» و «معاد» از این جمله می باشند.

آیت الله دکتر احمد احمدی ابراز داشت: دو کتاب «فطرت» و «معاد» به نحو مطلوبی آمده شده است و انشاالله خدمت بزرگی برای دانشگاه ها خواهد بود.

وی در خصوص دلایل انتخاب موضوع معاد و فطرت خاطرنشان کرد: از بین همه براهین و دلایلی که در خصوص اثبات ذات پاک خداوند اقامه شده است بحث فطرت از همه مستحکم تر است؛ تا علوم حصولی به علم حضوری نرسد قابل پذیرش برای بشر نیست و این موضوع به بهترین وجه توسط آیت الله العظمی جوادی آملی تبیین شده است. لذا این عنوان در گام نخست انتخاب شد.

مدیر سازمان سمت اذعان داشت: در خصوص بحث معاد نیز، آیت الله العظمی جوادی آملی به بهترین وجه، هم معاد جسمانی و هم معاد روحانی را تبیین و عرضه نموده اند.

وی ابراز امیدواری کرد همکاری های بیشتری بین سازمان سمت و بنیاد اسراء صورت بگیرد و پروژه های بعدی در مدت زمان کمتری به ثمر برسد و به نهادهای حوزوی و دانشگاهی ارائه شود تا مورد استفاده هر دو نهاد قرار بگیرد.

 

اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه و نقش آن در توسعه علوم انسانی اسلامی

دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی با موضوع «اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه و نقش آن در توسعه علوم انسانی اسلامی» بیان داشت: در ابتدا بین علم و دین، دوتایی و جدایی وجود ندارد، تا جایی که از منظر علما پرداختن به علم عبادت تلقی می شد.

وی ادامه داد: به مرور علم جدید طی چند قرن تفکر پوزیتیویسمی را بر فضای دانشگاه ها حاکم کرد که تا امروز نیز آثار سوء آن را شاهد هستیم.

دکتر مهدی گلشنی در تعریف حوزه و دانشگاه بیان داشت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه آن است که جهان بینی اسلامی بر فضای دانشگاه ها حاکم شود و حوزه توان بالاتر از آنچه تاکنون شاهد بوده ایم را در این زمینه دارا می باشد که بتواند تفکر اسلامی را به دانشگاه ها عرضه و آن را حاکم کند و از جهان بینی پوزیتیویسمی به جهان بینی الهی و اسلامی حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید جلسات مشترکی برای بررسی مسائل علم روز و جنبه های پیرامونی آن بین بزرگان حوزه و دانشگاه تشکیل بشود. در حقیقت لازمه حاکم شدن تفکر و جهان بینی اسلامی بر دانشگاه ها تعامل جدی تر بین حوزه و دانشگاه در زمینه  های تخصصی و کلی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح داشت: حوزه خیلی می تواند در اصلاح فرهنگ دانشگاه ها که متاسفانه در شرایط فعلی وضعیت مطلوبی ندارد موثر باشد، همچنین همکاری حوزه و دانشگاه در احیاء علوم انسانی در جامعه می تواند موثر باشد.

حوزه و دانشگاه باید از روش های همگرا  در زمینه رفع ضعف های ساختاری علوم انسانی بهره ببرند

دکتر وحید احمدی مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان این مطلب که 50 درصد ظرفیت دانشجویی کشور در علوم انسانی فعال هستند بیان داشت:  با وجود ظرفیت های گسترده حوزه علوم انسانی در کشور شاهد ضعف ساختاری در حوزه علوم انسانی هستیم.

وی در ادامه با ارائه آماری از وضعیت مراکز، نهادهای علمی، نشریات علمی پژوهشی فعال در حوزه علوم انسانی و دیگر شاخص های علمی مربوطه به آسیب شناسی وضعیت ساختاری علوم انسانی در کشور پرداخت.

دکتر وحید احمدی اظهار داشت: نبود نظام جامع پژوهش و فناوری در علوم انسانی، نبود نظام سنجش اثربخشی پژوهش ها در علوم انسانی، نبود نظام اولویت سنجی و نیاز سنجی پزوهش و فناوری در علوم انسانی و بی توجهی به جنبه فناورانه و کاربردی علوم انسانی از جمله دلائلی است که ما را با ضعف ساختاری در حوزه علوم انسانی درگیر کرده است که رفع آن نیازمند همکاری حوزه و دانشگاه است و در این عرصه وحدت بین این دو نهاد تجلی پیدا خواهد کرد.

وی تاکید داشت: حوزه و دانشگاه باید از روش های همگرا در جهت استفاده از ظرفیت های یکدیگر در زمینه رفع ضعف های ساختاری علوم انسانی بهره ببرند و این معنای حقیقی وحدت این دو نهاد است.

 

در پایان این مراسم ضمن رونمایی  از دو کتاب «فطرت» و «معاد» از مولفان این دو کتاب  و نیز از پژوهشگران برتر پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» تقدیر به عمل آمد.


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات