09 12 2019 285426 شناسه:
image
در دیدار پروفسور پیرونه با ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء صورت گرفت:

تبادل نظر در خصوص راه اندازی کرسی «عرفان شیعی بر مبنای دیدگاه های آیت الله العظمی جوادی آملی» در دانشگاه های الهیات ایتالیا

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست این بنیاد دیدار و گفتگو کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست این بنیاد دیدار و گفتگو کرد.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در این دیدار به تشریح اهداف و فعالیت های بنیاد اسراء در زمینه تدوین و انتشار آثار بیانی و بنانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و گسترش منظومه فکری معظم له پرداخت.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی به پرسش های پروفسور پیرونه در خصوص «عرفان نظری» و «عرفان عملی» از منظر منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی، پاسخ داد.

ایشان با اشاره به اینکه عالی ترین سطح عرفان شیعی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی تدریس، تحقیق و تالیف شده است، بیان داشت: مهمترین متن عرفان، «فصوص الحکم» ابن عربی است که شروح مختلفی بر آن نوشته شده است؛ آیت الله العظمی جوادی آملی در حدود 600 جلسه درسی این کتاب را به همراه حواشی و تعلیقات آن تدریس و شرح داده اند و سپس درس خارج فصوص الحکم را تدریس فرمودند، که حاصل این دوره های آموزشی به همراه تعلیقات و تحقیقات عمیق آیت الله العظمی جوادی آملی در یک مجموعه 15 جلدی گردآوری شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: «عرفان عملی» علم شهودی است که انسان حقایق هستی را می بیند نه اینکه بفهمد، فیلسوفان با مفهوم وجود سرو کار دارند و عارفان با حقیقت وجود؛ تا زمانی که با مفهوم سر و کار داریم در فضای فلسفه هستیم ولی عارف این فضا را شکسته و از مفهوم به معنا و حقیقت رسیده است.

وی تصریح داشت: تلاش عرفان نظری این است که حقایق شهودی را به صورت عقلانی ارائه کند؛ لذا نامی که آیت الله العظمی جوادی آملی برای شرح فصوص الحکم خود برگزیدند «عقلانیت شهود» است؛ چراکه اساس بحث این است که اگر آنچه عارف به صورت شهود دیده است را بخواهیم به صورت عقلانی بیان کنیم باید چه کنیم؟!

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تاکید داشت: تفاوت دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی با سایر شارحان فصوص الحکم این است که ایشان با اشراف بر قرآن کریم که وحی است و بالاتر از او منبعی نیست و همچنین تسلط بر مبانی حکمت متعالیه و با استفاده از مبانی حکمت متعالیه به تعلیمِ شرحِ قیصریِ فصوص پرداخته است. در حالی که دیگر شارحان فصوص که از حکمت مشائی بهره برده اند نتوانسته اند آن گونه که باید به تبیین استدلالی مبانی عرفان نظری بپردازند. از این رو آیت الله العظمی جوادی آملی با تسلطی که قرآن و نیز مبانی حکمت متعالیه داشته اند، به فراخور مباحث با نگاه انتقادی به شرح قیصری و متن فصوص پرداخته اند یعنی درست را از نادرست تفکیک کرده اند و این نکته ارزشمند و مهم کار ایشان است.

در ادامه این نشست پروفسور پیرونه با ابراز خرسندی از این دیدار ابراز امیدواری کرد با انتشار این مجموعه و ترجمه آن به زبان های عربی و انگلیسی هر چه سریع تر این اثر فاخر در اختیار محققان و علاقمندان در سرتاسر جهان قرار بگیرد.

پروفسور پیرونه تاکید داشت: انتشار دیدگاه های آیت الله جوادی آملی به ویژه در حوزه عرفان و حکمت می تواند سبک زندگی فردی و اجتماعی در غرب را دچار تحول نماید.

در پایان این دیدار طرفین در خصوص راه اندازی کرسی «عرفان شیعی بر مبنای دیدگاه های آیت الله العظمی جوادی آملی» در دانشگاه های الهیات ایتالیا به تبادل نظر پرداختند.


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات