16 08 2018 294213 شناسه:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان داشتند:

تمدّن ما ایرانی‌ها در تدین ماست/ خداوند افرادی را که با احتکار، بازار را ملتهب می‌کنند رها نمی‌گذارد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پنجشنبه این هفته در روستای احمد آباد شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پنجشنبه این هفته در روستای احمد آباد شهرستان دماوند برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، با اشاره به آغاز ماه ذی الحجه، اظهار داشتند: اولین دهه پربرکت ذی‌حجه، تتمه اربعین کلیمی است؛ ذات اقدس الهی به موسای کلیم فرمود باید چهل شب مهمان من باشید تا رهآوردی داشته باشید. گرچه چهل شبانه‌روز موسای کلیم در طور بود، اما تعبیر قرآن این است که او چهل شب «مهمان» بود: ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾.

ایشان ادامه دادند: آن فیضی که در نماز شب است، در اشتغالات روز نیست؛ برهان قرآن کریم هم این است که: ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً ٭ إِنَّ لَكَ فِی النَّهَارِ سَبْحاً طَوِیلاً﴾، اشتغال روزانه آن حضور قلب را منع می‌کند، ولی نشئه شب یک ناشئه مستقلی است. این اربعین، اربعین لیله است؛ برای اینکه قسمت مهم فیض در همان نماز شب است.

معظم له با بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام ادامه دادند: ابن طاوس از امام صادق نقل می‌کند که آن حضرت فرمود پدرم به من فرمود که صادق! اگر بخواهی ثواب حج حاجیان در نامه عمل تو نوشته بشود، این نماز دو رکعت بین مغرب و عشاء را ترک نکن که بعد از «حمد» و سوره «توحید»، آیه ﴿وَ وَاعَدْنَا﴾ خوانده می شود.

آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: ذوات قدسی انبیای الهی، یک سمت‌های ویژه دارند، که راه فکری ندارد، مثلا معجزه این طور است؛ این به قداست و ارتباط روح وابسته است، مثل ارث است؛ در ارث نمی‌شود گفت تو چکار کردی این مال گیر شما آمد که ما هم همان کار را بکنیم!؟ در عین حال آنها بنده خدا هم هستند. این بندگی آنها مراتبی دارد. کمالاتی که در سایه بندگی نصیب آنها می‌شود، آن را به ما گفتند شما می‌توانید تأسی کنید. اینکه گفتند: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾  اختصاصی به ذات مقدس حضرت ندارد، ما می‌توانیم به همه انبیا تأسی کنیم؛ راهش همین نماز ذی حجه و نماز شب و اینهاست، این راه را می‌شود رفت. نشانه‌ اینکه می‌شود رفت، این است که ذات اقدس الهی در بخش پایانی سوره مبارکه «حج» فرمود به اینکه ﴿مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ﴾،  راه پدرتان را بروید. این راه پدرتان را بروید یعنی چه؟ یعنی شما یک ارتباطی با خلیل حق دارید. این پدر شماست، پدر با پسر پیوند معلم و متعلم که ندارد، بلکه پیوند ارثی دارد. فرمود این راه باز است: ﴿مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِینَ﴾؛  اینها جمله‌های خبریه‌ای است که به داعی انشا القا شده است.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات اقتصادی جامعه اشاره کردند و ابراز داشتند: وجود مبارک حضرت امیر(ع) فرمود: تاریخ و زمان را متزمنین می‌سازند. «روزگار بد است، روزگار خوب است» معنی ندارد، روزگار نه بد است نه خوب! روزگار را دولت و ملت می‌سازند. این بیان نورانی حضرت است فرمود: مردم! اگر دولت خوب باشد، ملت خوب باشد، حقوق متقابل را ادا کنند: «هناک سلم الزمان» زمان پاک می‌شود. اما اگر کسی ـ معاذالله ـ موش‌صفت زندگی کند، اهل احتکار باشد و جامعه را ملتهب کند، روزی خدا را بگیرد در انبارها حبس بکند، این چه صلاحی است؟! «هناک فسد الزمان».

ایشان ادامه دادند: چرا می‌گویند مرکّب عالم از خون شهید بالاتر است؟  اگر شهید کسی است که کشور را طیب و طاهر می‌کند: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»، مرکّب عالم هم می‌تواند کشور را پاک کند. باران که کشور را پاک نمی‌کند! اگر یک جایی ذبح و نهری بود و خونی ریخته شد بله! باران پاک می‌کند. اما اختلاس و نجومی را باران پاک نمی‌کند، خون شهید و مرکّب عالم، اینها را پاک می‌کند. وقتی کشوری که همه چیز دارد، یک عده با احتکار و غیر احتکار این کشور را ملتهب کردند، این نه خدا خوشش می‌آید، نه پیغمبر خوشش می‌آید.

معظم له خاطرنشان کردند: بعضی از گناهان را خدای سبحان ممکن است عفو کند یا به قیامت واگذار کند؛ اما بعضی از گناهان را او «أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَة»  و نیز «سریع الانتقام» هم هست؛ فرمود ما آبروی اینها را در دنیا و آخرت می‌بریم. وقتی همه چیز در این کشور هست؛ به اندازه کافی ارز هست، سکه است، جمعیت است، مواد است، چرا احتکار می‌کنید؟! چرا بازار را ملتهب می‌کنید و خون شهدا را هدر می دهید؟! چنین افرادی را خدا رها نمی‌گذارد. این: ﴿لَهُمْ خِزْی فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ﴾؛  یعنی چه؟ فرمود: ما آبروی بعضی‌ها را هم در دنیا می‌بریم، هم در آخرت. این نظیر ترک صوم و صلات نیست که امید بخشش باشد و اگر هم باشد در قیامت هست! نه، فرمود: شما حق مسلّم مردم را، خون پاک شهدا را دارید از بین می‌برید، من کاری می‌کنم که «مسلوب الحیثیه» شوید.

آیت الله العظمی جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود تاکید داشتند: تمدّن ما ایرانی‌ها در تدین ماست و لاغیر. ما اگر همین ظواهر را در بحث حلال و حرام، عمل کنیم، هیچ مشکلی نداریم. همان بیان نورانی حضرت امیر که فرمود «یئِسَتْ مَطَامِعُ‏ الْأَعْدَاءِ»،  نه ترامپ حق غلط‌کاری و فضولی را دارد، نه بیگانه حق اربده‌کشی را دارد، فرمود: تمام دشمنان ناامید هستند. شما همین کارهای عادی را بکنید، حلال و حرام خدا را رعایت کنید! احتکار نکنید، گران نفروشید، آنگاه دشمن ناامید می‌شود. وقتی این کار از ما برمی‌آید و هم می‌توانیم به بهشت برویم هم دنیا را بهشتی کنیم، چرا نکنیم؟ این ایام و این دعاها برای همین است.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات