27 07 2019 287731 شناسه:
image
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در جمع خدام آستان قدس رضوی:

خدمت اگر در مسیر خشنودی خدای عالم باشد ارزشمند و عزیز خواهد بود

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکترمرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در جمع خدام آستان قدس رضوی با موضوع «بایسته های خدمت عارفانه و عالمانه» در محل رواق دارالرحمه صحن جامع رضوی برگزار شد.


به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکترمرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در جمع خدام آستان قدس رضوی با موضوع «بایسته های خدمت عارفانه و عالمانه» در محل رواق دارالرحمه صحن جامع رضوی برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکترمرتضی جوادی آملی در این مراسم بیان داشتند: شأن و ارزش «خدمت» زمانی مشخص می شود که خادم و مخدوم به درستی شناخته شود؛ اگر خادم و مخدوم که خدمت نسبت میان آنهاست شناخته شد ارزش و جایگاه واقعی خدمت هم مشخص خواهد شد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح داشت: در منطق دین، جایگاه و موقعیتی برای نسبت میان خادم و مخدوم دیده شده است که در هیچ مکتب دیگری معنا ندارد؛ به عنوان نمونه خدای عالم وقتی مساله قرض الحسنه را مطرح می کند نمی فرماید به مردم قرض بدهید! بلکه می فرماید چه کسی است که به خدای عالم قرض بدهد؟! گرچه خدای عالم غنی است اما نوع نگاهی که بینش الهی به اینگونه مسائل دارد این است که انسان در باب قرض الحسنه به مقروض قرض نمی دهد بلکه خدای عالم طرف قرض است؛ «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً».
 ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: در باب صدقه نیز خدای عالم این منطق را برای مومنان تبیین می کند که صدقه بگیران، بالعرض صدقه و انفاق را دریافت می کنند و آنکه واقعاً صدقه را می گیرد خود خداوند است؛ «اأن الله هو يقبل التوبة عن عباده ويأخذ الصدقات»، این منطق ارزشمند و والای قرآنی است که به خدمت و کار انسانها در فضای اجتماعی معنا و مفهوم می بخشد.
وی اذعان داشت: آنچه هدف است کسب خشنودی و رضایت پروردگار عالم است، خدمت چه خدمت قرض الحسنه باشد، چه خدمت صدقه دادن و انفاق کردن باشد و چه هر خدمت دیگری، اگر در مسیر خشنودی خدای عالم باشد ارزشمند و عزیز خواهد بود. لذا منطقی که دین و قرآن آورده است ارزش خدمت شأن انسان خادم را معنا و روح می بخشد.
حجت الاسلام و المسلمین دکترمرتضی جوادی آملی با قدردانی از خدمات خادمان آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: شما خادمان آستان قدس رضوی باید مخدوم خود را بشناسید و بدانید مخدوم حقیقی شما زائران و مجاوران حضرت نیستند اینها بالعرض و بالتبع مخدوم شما هستند، مخدوم حقیقی شما حضرت ثامن الحجج(ع) است؛ اگر به چنین معرفتی برسیم که مخدوم خود را امام رضا علیه السلام بدانیم دیگر خستگی و فرسودگی نخواهیم داشت و از هر نوع سختی و دشواری گله و شکایتی نمی کنیم، هرچند جسم ما خسته شود اما روح ما از این خدمت هر روز بانشاط تر خواهد شد.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: خدمت یعنی فراهم آوردن شرایط و ایجاد وضعیت و موقعیتی که زائر بتواند ارتباط قلبی، عقلی، روحی و عملی خود با مزور و مخلوق خود را ایجاد کند و در سایه این ارتباط هویت خود را بسازد و در مسیر کمال و هدایت قرار بگیرد. این خدمت گاهی همین خدمت عملی است و گاهی خدمت علمی است؛ محققان و عالمان که تلاش می کنند تا امام را بهتر بشناسند و او را بشناسانند و جایگاه وجودی آن حضرت را به درستی برای جامعه تبیین نمایند، هم خادم هستند و خدمت می کنند. خدمت صرفا عملی نیست، بلکه آن که از نظر اخلاقی و علمی زمینه ساز ارتباط بهتر و وسیع تر جامعه با ائمه اطهار علیهم السلام را فراهم می آورد نیز خدمت می کند و جزء خادمان است.
وی ادامه داد: وقتی آیت الله العظمی جوادی آملی پس از تحقیقات فراوان کتاب «قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام» را تالیف کردند تا نسبت بین قرآن و ثامن الحجج(ع) را برای جامعه تشریح و تبیین نمایند در واقع یک خدمت عظیم علمی را انجام دادند چراکه افزایش معرفت و اخلاق جامعه به وسیله معرفی سیره و سنت حضرت و معارف ایشان هم خدمت به این آستان محسوب می شود.
ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به جایگاه ملکوتی مضجع شریف امام هشتم علیه السلام اظهار داشت: اینجا حرمی است که قبل از هر کسی در ملکوت این عالم، فرشتگان مقرب این مخدوم را خدمت می کنند لذا در دعای اذن دخول به حرم مطهر حضرت، دو بار از ملائکه مقرب اجازه ورود می گیریم لذا ما خدمت خود را زمینی ندانیم و امامی را مخدوم خود قرار دهیم که این امام با حقیقت تسبیحات اربعه که عرش الهی بر اساس آنها استوار شده است، پیوند خورده است، اگر ما چنین نگاهی به خدمت داشته باشیم هیچ نگرانی و خستگی و فرسودگی نخواهیم داشت و جان ما الهی خواهد شد.
 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات