05 12 2021 586303 شناسه:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر آموزش و پرورش:

خروجی آموزش و پرورش باید کارآمد باشد/ باید با خروجی آموزش و پرورش، کشور بتواند روی پای خود بایستند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در ادامه برنامه های خود در سفر به شهر مقدس قم، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در ادامه برنامه های خود در سفر به شهر مقدس قم، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی با تاکید بر اهمیت مساله «تربیت» در نظام آموزش و پرورش، اظهار داشتند: فرزندان ما آمادهاند برای تربیت. هر طرزی که اینها را در کودکی بپرورانیم، بار میآیند! اینها ظرف خالیاند، هر چه انسان در این ظرف بریزد بار خواهند آمد.

ایشان تاکید داشتند: ما دو عامل را باید رعایت کنیم: یکی اینکه او را به هویت خودش آشنا کنیم؛ که تو بیش از آن مقداری که باید از راه گوش دریافت کنی از راه هوش خودت باید استخراج بکنی. انسان نظیر بانک نیست که بودجه را از خارج وارد بانک بکند انسان نظیر معدن است که درون خود گنجهای فراوانی دارد و بیان نورانی پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) این است: «النَّاسُ مَعَادِنُ کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة» باید به اینها بگوییم شما باید تلاش و کوشش بکنید معادل آن مقداری که از راه گوش میشنوید و از راه چشم در کتابها میبینید از درونتان هم بجوشد.

معظم له ادامه دادند: از درون چگونه میجوشد؟ و از بیرون چهجور میگیریم؟ بیرون را تقریباً همه ما میدانیم که باید خوب گوش بدهیم، خوب درس بخوانیم و خوب مطالعه کنیم. اما درون را باید مواظب باشیم که هیچ چرک و غباری نیاید که این راه را ببندد. این چشمه باید بجوشد و اگر این چشمه بخواهد بجوشید ما نه تنها نباید از جوشش آن غفلت کنیم، بلکه نباید جلو جوشش آن را بگیریم. گناه و چرک و امثال ذلک نمیگذارد این چشمه درونی انسان بجوشد.

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: همه انسان ها دارای فطرت هستند، اینکه فرمود: ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواهاعدل چیز خوبی است! ظلم یک چیز بدی است! اینها را کسی به ما نگفت، این از درون ما میجوشد. فرمود انسان ظرف خالی نیست که ما بخواهیم با آموزش و پرورش یا نهادی دیگری چیزهایی را در او بریزیم، این یک معدن پُری است، کارهای آموزش و پرورش دو چیز است یکی اینکه حرفهای مناسب با آن خواستههای درونی را به دانش آموزان یاد بدهد دوم اینکه راه کَند و کاو را هم به او نشان بدهد که از درون استخراج بشود. وقتی این حرفها از درون درآمد و با بیرون هم هماهنگ بود این دانش آموز وقتی که رشد کرد نه اختلاسی در میآید نه نجومی.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند: مطلب دیگر این است که فردی که فارغ التحصیل شد بتواند یک کاری برای جامعه انجام بدهد، این مساله باید با دولت هماهنگ باشد، طرزی برنامهریزی بشود تا دانشآموزان ما چیزی یاد بگیرند که وقتی فارغ التحصیل شدند بتوانند خودشان را اداره کنند. بنابراین خروجی آموزش و پرورش باید کارآمد باشد، باید با هماهنگی دولت برنامهریزی شود تا با خروجی آموزش و پرورش، کشور بتواند روی پای خود بایستند.

 

گزارش تصویری:


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات