29 01 2017 308381 شناسه:
image

ریشه توسعه علم در آزاد اندیشی و مجاهدت علمی و عملی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی عمده ترین مراحل رشد علمی را آزاد اندیشی دانست و گفت: هر چه در فضای مراکز علمی به ویژه حوزه های علمیه فضای آزاد اندیشی و امکان گفت وگوی آزاد وجود داشته باشد، روند پیشرفت علم متقن تر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، در حاشیه هجدهمین همایش کتاب سال حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: کتاب سال حوزه که حاصل اندیشه و فکر و دانش یک مجموعه عظیم علمی در حوزه علمیه با سابقه درخشان علمی و تحقیقی است.

وی با بیان این که کتب برگزیده در این همایش می تواند برای جامعه علمی و عموم مردم قابل استفاده باشد، خاطرنشان کرد: برای این که کتاب در روند توسعه و پیشرفت علم قرار بگیرد و مورد پژوهش هم قرار گیرد و آیندگان بتوانند از آن استفاده کنند نیازمند مراحلی است.

استاد حوزه و دانشگاه عمده ترین مراحل رشد علمی را آزاد اندیشی دانست و گفت: هر چه در فضای مراکز علمی به ویژه حوزه های علمیه فضای آزاد اندیشی و امکان گفت وگوی آزاد وجود داشته باشد روند پیشرفت علم متقن تر خواهد بود.

وی با بیان این که کتاب نمی تواند بر اساس یک رویکرد از پیش تعیین شده شکل بگیرد، ابراز داشت: کاری که بر اساس سفارش و پیشنهاد باشد ممکن است در مراحل ابتدایی مطلوب به نظر برسد ولی در دراز مدت در روند توسعه علم کمک چندانی نخواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی افزود: ممکن است ذهنیت هایی برای مراکز علمی و پژوهشی وجود داشته باشد و کتاب بخواهد بر اساس آن ذهنیت ها شکل بگیرد؛ این کتاب ها نمی تواند در علم سازی مؤثر باشد بلکه کتابی که در فضای آزاد شکل بگیرد می تواند مسیر درست را در جایگاه عالمان و محققان ترسیم کند.

وی تصریح کرد: ما با ضعف ها و نواقصی در روند پژوهش مواجه هستیم که مجاهدت علمی از یک سو و اجتهاد عملی از دیگر سو لازم است تا بتوانیم این عرصه را فعال کنیم.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خاطرنشان کرد: ما باید برای کتاب سال حوزه این نگاه را داشته باشیم که این محصولات نه تنها برای جهان اسلام بلکه برای جهان بشریت است زیرا امروز چشم جهان اسلام به این محصولات علمی است تا در مسیر سازندگی فکری جامعه این کتاب ها بتوانند بدرخشند.