18 05 2016 304885 شناسه:
image

مهدی(عج) آينه مهرالهی و وظایف انسان در انتظار

پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس دین و اندیشه:گناهان، موانع مسير حركت به سوي خدا و مهمترين عامل سقوط انسان اند، از همين رو منتظر حقيقي امام عصر(عج) بايد ضمن درخواست توفيق الهي در ترك گناهان، سعي بليغ خويش را در تحقق چنين صفتي به كار گيرد.

باتوجه به فرا رسیدن ایام ولادت آخرین ذخیره الهی مهدی آل محمد(علیهم السلام) بجاست در کنار شناخت عظمت والای حضرتش، نیم نگاهی نیز به "وظایف شخصی منتظران" در قبال آن حضرت در بنان حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از کتاب گرانسنگ "امام مهدی موجود موعود" داشته باشیم تا در پرتو عمل به این مهم در زمره اعوان و انصار ایشان به کمال انسانی شرفیاب گردیم:

مفسر بزرگ قرآن در بخشی از این کتاب مرقوم داشتند:
هيچ ترديدي در ظهور موفور السرور امام عصر(عج) نيست و عالم همه در انتظار ظهور ايشان به سر مي‌‌برند؛ امّا يكي از معاني ظهور يا لازمِ معناي آن، پيروزي است چنان‌‌كه يكي از بارزترين مصاديق «امر الله» همان دين الهي است. انگيزه نهايي بعثت پيامبران، پيروزي دين خدا بر تمام مكتب‌‌هاي باطل يا منسوخ است: ﴿لِيُظهِرَهُ عَلَي الدّينِ كُلِّهِ ولَو كَرِهَ المُشرِكون﴾ و مهمترين عامل تحقق چنين هدفي، رهبري انسانهاي كامل معصوم به ويژه وجود مبارك حضرت مهدي(عج) است، زيرا آن حضرت با تأييد خاص خدا و در ظلّ زمينه سازي معصومان پيشين كه همه آنان المستقرين في أمر الله هستند و شكوفايي خردورزي و عقل گرايي مردم از يكسو و بالندگي عدالت پروري جامعه از ديگر سو موفق مي شود امر خدا و دين او را اظهار و بر ساير آراء و مكاتب برتري بخشد و در پرتو غلبه فكري و فرهنگي ساير پيروزيها را به دست آورد و همانطور كه در مقطعي محدود و در سايه عنايت ويژه خداي سبحان، پيروان راستين حضرت مسيح(عليه‌السلام) بر كافران، پيروز شدند: ﴿... فَاَيَّدنَا الَّذينَ ءامَنوا عَلي عَدُوِّهِم فَاَصبَحوا ظهِرين﴾براي تمام جهان نيز صلح و عدل مبسوط الهي پيش بيني شده است كه وجود مبارك حضرت بقية الله(عج) كه خاتم اوصيا و عصاره همه ذوات مقدس قبلي است، عهده دار تأمين و اظهار آن است.

معظم له در ادامه به وظايف شخصي منتظران آن حضرت پرداخته و با برشمردن تفصیلی و توضیحی هر وظیفه چنین آورده اند:
1. هر منتظري بايد اهل پيوند با خداوند بزرگ باشد و ضمن درخواست روزي در ابعاد ذيل، براي دروني كردن و استقرار اين صفات در خويش تلاش كند:

أ. توفيق طاعت: منتظر راستين هم اهل اطاعت خدا، پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم و امام معصوم(عليه‌السلام) است و هم توفيق چنين فرمانبري را همواره از خداي سبحان مي خواهد: اللّهمّ ارزقنا توفيق الطاعة.

ب. دوري از معصيت: گناهان، موانع مسير حركت به سوي خدا و مهمترين عامل سقوط انسان اند، از همين رو منتظر حقيقي امام عصر(عج) بايد ضمن درخواست توفيق الهي در ترك گناهان، سعي بليغ خويش را در تحقق چنين صفتي به كار گيرد. گفتني است گناهان، هرچند به كوچك و بزرگ (صغيره و كبيره) قسمت شده اند، هر نافرماني خداي متعالي گناهي بزرگ است: وبُعد المَعصية.

ج. نيت خالصانه: اصلاح انگيزه اعمال (نيت) و خلوص هرچه بيشتر از هر شائبه شرك و ريا در جميع مراتبش، به گونه اي كه چيزي جز اطاعت امر الهي و انجام دادن آنچه موجب رضاي حق است در نيّت انسان سهم نداشته باشد، ازوظايف اهل انتظار است: وصدْق النيّة.

د. شناخت محرّمات الهي: ترك معاصي، شدني نيست مگر با شناخت چيزهايي كه خداوند سبحان با حكمت بالغهاش بر بندگانش حرام كرده است. و چون حرام يعني آنچه دريدن پرده آن روا نيست خواه آن چيز، حق باشد يا دين و يا قانون و يا... منتظري كه محرمات الهي را نشناسد و حريم آن را پاس ندارد، چه بسا به شكستن حريم آنها گرفتار آيد، از اينرو شناختن محرمات الهي ضروري است: وعرفان الحُرمة.
2. انساني كه در انتظار كريم ترين انسانهاي عصرش به سر مي برد، بايسته است كه از خداوند كريم اعطا و ازدياد و حفظ كرامت خود را در اسباب كرامت طلب كند و خويش هم در تحقق آن خواسته از پاي ننشيند.
أ.درخواست هدایت تكوینی خاص: آنچه مایه كرامت جان آدمی است، هدایت یافتن به نور دین الهی و حفظ تقوا است. آنان كه به مسیر اطاعت او هدایت نشوند، در سیاهی جهالتها و انحرافها سرگردان و از كرامت الهی انسان محروم خواهند شد. بر انسان منتظر است كه با تلاش علمی و جهد عملی، زمینه افاضه هدایت تكوین را در خویش هر لحظه پرورش دهد: واكرمنا بالهُدی.

ب. درخواست استقامت در مسیر هدایت: بسا كسانی كه از هدایت الهی بهرهمندند؛ امّا پس از اندك زمانی با غفلت از حق و روی آوردن به اهوا و امیال خویش از جاده هدایت به بیراهه ضلالت افتادند و نور هدایتشان را در شب دیجور گمراهی خاموش كردند، پس بر منتظران راستین بایسته است كه در مسیر هدایتی كه خدای سبحان آنها را به آن رهنمون شده است استقامت ورزند و با تمسّك به علم و ایمان از هر اعوجاجی دوری جویند تا مشمول هدایتهای برتر كه محصول استقامت در مسیر هدایت است باشند: والاستقامة.

3. زبان، ترجمان عقل و اندیشه انسان است، از اینرو توفیق نیك گفتاری زبان صیانت از آن برای اهل انتظار ضروری است. طبق آموزههای این دعای شریف، منتظران راستین میباید با توجّه به آنچه در پی میآید در صیانت زبان خویش كوشا باشند:

أ. سخن صائب گفتن: منتظر راستین آن حضرت میباید جز از سر راستی سخن نگوید و گفتار غیر صائب را (به جدّ یا به هزل) وا نهد: وسدّد ألسنتنابالصواب.

ب. حكیمانه سخن گفتن: گفتن سخنان بیمحتوا و بیفایده كه نه در امر دین سودی میبخشند و نه در كار دنیا، كاری حكیمانه نیست. آنچه حكیمانه نیست لغو است و اهل ایمان از لغو اعراض میكنند. بر همین اساس بر اهل انتظار شایسته است كه حكیمانه سخن بگویند و زبان را از سخنان لغو صیانت كنند: والحكمة.

4. قلب انسان منتظر، ظرف مباركی است كه هر مظروفی شایسته آن نیست. در این دعای شریف هم مظروف شایسته قلب مؤمن معرفی و هم وظیفه منتظران راستین در این موضوع بازگو شده است:

أ. كسب نور علم: اكتساب علم و خروج از سیاهی نادانی، وظیفه منتظران ظهور امام عصر(عج) است و چون علوم اكتسابی بیتعلیم و تعلّم به دست نمیآیند، از اینرو تعلیم و تعلم و تلاش در جهت كسب علم حصولی و نیز تهذیب دل برای ادراك حقایق با علم حضوری، وظیفه هر مسلمان منتظری شمرده شده است.

ب. كسب نور معرفت: معرفت اخصّ از علم است و به علمی اطلاق میشود كه با تمییز كامل معروف از غیر خود و ادراك خصوصیات آن همراه است. بر منتظران راستین است كه به اكتساب علم بسنده نكنند و با عمق بخشیدن به گستره علوم به كسب معرفت نایل آیند، كه هر معرفتی علم هست؛ اما هر علمی معرفت نیست.

امید است با عمل بدین وظایف در زمرۀ منتظران راستین آن حضرت قرارگیریم.

----------------------------------------------------------------------------

منبع: کتاب امام مهدی موجود موعود،اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی