17 04 2017 304158 شناسه:

هيچ ممكن نيست خدا چيزي را خلق كند و او را نپروراند/ پرورش انسان به همان فرهنگ وحياني و ديني است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از درس خارج فقه امروز خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد بیان داشتند: هيچ موجودي را خدا نيافريد که او را نپروراند، اگر خدا موجودی را بيافريند بدون اینکه او را پرورش دهد، اين نقص است. براي اينکه او «رب العالمين» است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از درس خارج فقه امروز خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد بیان داشتند: هيچ موجودي را خدا نيافريد که او را نپروراند، اگر خدا موجودی را بيافريند بدون اینکه او را پرورش دهد، اين نقص است. براي اينکه او «رب العالمين» است.

معظم له خاطرنشان کردند: انسان را به چه چيزي مي‌پرورانند؟ اين غذاهاي طبيعي و اينها که مال حيوانات نیز هست، پرورش انسان به چيست؟ رب انسان به چيست؟ پرورش انسان به همان فرهنگ وحياني و ديني و امثال ذلک است؛ پرورش انسان به وحي و نبوت و فرهنگ وحیانی است.

ایشان در ادامه،  توجه به حقیقت مرگ را یادآور شدند و اظهار داشتند: از بين هزارها مجهول يک گوشه از آن را عقل مي‌فهمد، انسان يک مسافر سرگشته است، مانند مسافري است که يک چمدان دستش است و وسط خيابان افتاده، نه مي‌داند از کجا آمده و نه مي‌داند به کجا مي‌رود!؟ ما اين هستيم؛ نه از گذشته‌مان و عوالمي که پشت سر گذاشتيم خبر داريم و نه از عوالمي که در پيش داريم! اين قدر می دانیم که بانگ جرسي مي‌آيد! ما فقط صداي زنگ گردن قافله را مي‌شنويم. اينها که هر روز دارند مي‌گويند: بلند بگو «لا اله الا الله»! اين به تعبير جناب حافظ به منزله صداي زنگ گردن شتر اين قافله است، اما کجا مي‌روند را ما نمي‌بينيم؛ «کس ندانست که منزلگه معشوق کجاست ٭٭٭ اين قَدَر هست که بانگ جَرسي مي‌آيد»

 

جلسه درس خارج فقه:  96/1/29