27 07 2023 1730896 شناسه:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

تبیین معنای مرگ در مکتب سید الشهداء / تحلیل درست واقعیت مرگ باعث میشود تا حرّیت، احقاق حق، عزتمندی، عدالتخواهی و حق طلبی را برای خود ارزش بدانیم

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول ماه محرم الحرام با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و با موضوع «نهضت حسینی حقیقت جهانی و بشری»، در  مسجد هدایت شهر آمل برگزار می شود.

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول ماه محرم الحرام با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی و با موضوع «نهضت حسینی حقیقت جهانی و بشری»، در  مسجد هدایت شهر آمل برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در شب نهم سخنرانی خود اظهار داشتند: جهاتی را در این نهضت جستجو میکنیم که آن جهات میتواند ارکان و عناصر تشکیل دهنده این نهضت باشد. به هر حال هر حرکتی هر قیامی هر جنبش و نهضتی در درون خود مایههایی دارد ارکان و عناصری دارد مؤلفههایی دارد که بهاء و ارزش و ارجمندی آن نهضت و قیام را مشخص میکند. یکی از جهاتی که در این رابطه بسیار قابل توجه است این است که حسین بن علی در این مکتب و نهضت مرگ را بسیار تحلیل و تبیین روشنی داشت و در باب مرگ و قتل، اندیشهای را مطرح کرد که این اندیشه میتواند سرآمد باشد و برای همه انسانها این مسئله مایه عزت و شرف باشد.

 

ایشان بیان داشتند: در یکی از فرازها ابی عبدالله(علیه السلام) میفرماید: «و لا تقدرون علی هدم مجدی و محو عزی و شرفی إذن لا نبالی بالموت» شما ممکن است مرا بکشید و سر از بدنم جدا کنید، اما قدرت این معنا را ندارید که عزت و شرف مرا و مجد و شکوهم را از بین ببرید.

 

استاد مرتضی جوادی آملی بیان داشتند: نوعا ما از مرگ هراس داریم، زیرا نمیدانیم که اولاً این چه حقیقتی است و ثانیاً باید با آن چگونه برخورد کرد؟ در این نهضت مسئله مرگ حل شده است «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكُمْ عَنِ الْبُؤْسِ وَ الضَّرَّاءِ إِلَى الْجِنَانِ الْوَاسِعَةِ وَ النَّعِیمِ الدَّائِمَة»؛ این تحلیل حقیقت مرگ است که ابی عبدالله(علیه السلام) به زیباترین بیان در صبح روز عاشورا خطاب به لشکریانش و سربازانش فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ»؛ اگر یک جامعهای یک امتی با حقیقت مرگ اینگونه روبرو بشود هرگز مرگ برای او خوفناک و هراسناک نیست از مرگ هراسی ندارد او هم به تبعیت از مولایش حسین بن علی میفرماید: «فإذن لا نبالی بالموت» از مرگ هراسی نیست.

 

ایشان اظهار داشتند: این تحلیل واقعیت مرگ باعث میشود که ما هر اندیشه آزادی و حرّیت، احقاق و احیاء حق، عزتمندی و شرافتمندی، عدالتخواهی و حقطلبی را برای خود ارزش بدانیم و برای تحقق آن تلاش کنیم. آنچه که باعث میشود ما نسبت به این مسائل عقبنشینی کنیم و اقدام شایسته انجام ندهیم، ترس از مرگ است. هراس از موت و قتل است. اگر مرگ هراسی نداشته باشد و انسان از مرگ خوفی و هراسی به خود راه ندهد، این انسان میتواند هر مرامی را هر مکتب و آیینی را هر عزت و شرفی را برای خود فراهم آورد و آنچه که باعث میشود که انسانها و جوامع از این ارزشها از این حقائق والا فاصله بگیرند مسئله مرگ و شهادت است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشتند: یکی از ابعاد این نهضت تبیین آیات قرآنی است که اگر قرآن فرمود «کل نفس ذائقة الموت» با تحلیل سالار شهیدان حسین بن علی این معنا روشن میشود. اگر ما با مرگ چنین مواجههای داشته باشیم و مرگ را یک حقیقت مخوف و ترسناک ندانیم بلکه یک زمینهای برای بروز و ظهور خود بشناسیم آنگاه از مرگ هراسان نیستیم.

 

ایشان اظهار داشتند: البته آن کسانی که بد کردند ظلم کردند تبعیض روا داشتند حق مردم را ضایع کردند جایگاه حکومت اسلامی را جایگاه مردم را عز و شرف مردم را بزرگی و عظمت و مجد یان مردم را ضعیف کردند آنها باید بترسند ممکن است یک مقداری به ظاهر به خودشان رسیده باشند یک برجستگیهای ظاهری پیدا کرده باشند اما آنها باید هراسناک باشند خدای عالم میفرماید این ربوه و این برجستگی کاذب را ما در محاق میبریم آنهایی که ثروت مردم را اندوختههای مردم را جایگاه مردم و عز و شرف و مجد و عظمت مردم را زیر قدرت استکباری خود و استبدادی خود بردند آنها باید هراسناک باشند

لازم به ذکر است این مراسم به مدت ده شب از شب اول محرم (سه شنبه 27 تیر ماه) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء ساعت 21:30،  در محل حسینیه هدایت طایفه آملی واقع در آمل، پایین بازار برگزار است



لینک پخش زنده مراسم : https://el.esra.ir/ch/ostad-morteza-javadiamoli

 

 

 

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات