31 05 2022 821580 شناسه:
image
توسط آیت الله العظمی جوادی آملی تبیین شد

رسالت های سه گانه حوزه/حوزه موظف است پیام خودش را به جهان برساند

آیت الله العظمی جوادی آملی: ما در سه حوزه رسالت داریم یکی همین حوزه محلی است که بین ما مسلمانهاست. یکی هم منطقهای است بین موحدان عالم است. یکی هم بینالمللی است که شامل تمام انسانها اعم از دیندار و بی دین می شود.

جمعی از اساتید مجمع عالی حکمت روز دوشنبه (9 خرداد ماه) با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در در این دیدار اظهار داشتند: قبل از انقلاب توقعات ما در زمینه امور دینی محدود بود اما امروزه به برکت انقلاب توقع بیش از اینهاست چون خون شهدا برای ما مسئولیت به همراه دارد.

ایشان تاکید کردند: امروزه از کشورهای مختلف درخواستهایی برای موسسات دینی ما می آید بنابراین ما نباید مسئولیت مان را فقط در قبال حوزه ی قم یا دانشگاه های ایران یا خود ایران بدانیم، الآن تا آنجا که صدای جمهوری اسلامی رفته، حوزه موظف است که پیام خودش را برساند.

معظم له افزودند: در زمان صفویه یک مقداری حکومت با روحانیت و مذهب ارتباط داشت که از برکات آن، میردامادها و شیخ بهاییها و ملاصدرا بود. الآن که به لطف الهی خود حکومت دینی هست پس هیچ عذرو بهانه ای پذیرفتنی نیست، بنابراین اگر کوتاهی بشود و کم کاری شود این برخلاف تقوا است ما باید خیلی وسیعتر از آن زمان فعالیت کنیم.

ایشان با اشاره به رسالتهای سه گانه حوزه علمیه اذعان کردند: ما در سه حوزه رسالت داریم یکی همین حوزه محلی است که بین ما مسلمانهاست. یکی هم منطقهای است بین ما موحدان عالم است اعم از کلیمیها و مسیحیان. یکی هم بینالمللی است که حوزه انسانیت است حالا هر کسی هر دینی دارد. آنکه گفت معاذالله خدا مرده است با او هم ما کار داریم!

استاد برجسته حوزه علمیه جدال احسن را شیوه صحیح تبلیغ دانستند و اظهار کردند: قرآن فرموده قسمت مهم کارتان متوجه جدال باشد و آموخت که این جدال، جدال احسن باشد. دو تا کار را قرآن کرد فرمود: ﴿ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ﴾،[1] مردم یک بخشی به خطابات و مواعظ و نصایح تربیت میشوند و یک بخشی هم با برهان تربیت میشوند، شما کلمه برهان را در قرآن خیلی کم میبینید ﴿قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ﴾،[2] اما جدال را مکرر میبینید.

آیت الله العظمی جوادی آملی افزودند: این جدال معاذالله مرار باطل نیست. جدال دو رکن اساسی دارد که قرآن روی آن خیلی تکیه میکند. یک وقت است که از جهل طرف، کسی سوء استفاده میکند از مقبولات او، او را به زمین میزند این کار شریعت نیست که از جهل طرف آدم سوء استفاده بکند همانها را جمعبندی بکند و او را به زمین بزند این نشد. اما ﴿وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ﴾، فرمود که بسیاری از این مقبولات یک معقولاتی پشتش هست اولاً. کاری به معقولاتش نداشته باش، برای اینکه آنها درک معقولاتی ندارند؛ اما مقبولاتشان مقبولات صحیحی است. روی این مقبولات صحیح ﴿وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ﴾؛ لذا مرحوم طبرسی در احتجاجاتش نقل میکند که از وجود مبارک حضرت سؤال کردند که آیا پیغمبر جدال کرد؟ فرمود بله، برای اینکه خدا وقتی فرمود: ﴿وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ﴾، چگونه میشود جدال نکرده باشد. عرض کرد کجا جدال کرد؟ فرمود در همین پایان سوره «یس». ﴿قَالَ مَن یُحْیِی الْعِظَامَ وَ هِیَ رَمِیمٌ ٭ قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ﴾، شما که قبول دارید که خدا اول خلق کرد، دومی که آسانتر از اولی است.

مرجع تقلید جهان تشیع جدال احسن را وظیفه روحانیت عنوان داشتند و افزودند: جدال احسن وظیفه رایج ماست. به عنوان مثال جریان جنگ صلیبی را در نظر داشته باشید. مستحضرید که گلوله این قدر قدرت دارد که دین را از زبان مردم و دست مردم بگیرد اما آن قدرت را ندارد که از عقل مردم بگیرد. این قلم کانتها و امثال اینهاست که قلم را از عقل مردم میگیرد. مگر گلوله تا چه اندازه میتواند انسان را کافر کند؟ آنکه غرب را به خاک سیاه نشاند این نبود.


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات