پژوهشكده علوم عقلی

بسمه تعالی

 

مقدمه

 

پژوهشکده علوم عقلی، یكی از پژوهشكده های زیر مجموعه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج می باشد. این پژوهشكده با توجه به اقتضائات جامعه معاصر و با رویكرد تأمین نیازهای مخاطبان در حوزه علوم عقلی تأسیس شده است و عمده فعالیت های پژوهشی خود را بر مبنای بهره وری بهینه از ابزارها و فنّاوری های نو و افزایش توانمندی های علمی در پاسخگویی به نیازها و انتظارات مخاطبان قرار داده است. این پژوهشكده بر آن است تا با سازماندهی حوزه های پژوهشی خود در قالب سیاستها و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت، در شناساندن و افزودن بر توان دانش های اسلامی و جهت دادن آن ها به سمت نیازهای عینی و واقعی، با محوریت اندیشه ها و آرای حكیم متألّه، حضرت آیت الله جوادی آملی ـ دامت بركاته ـ گامی اساسی بردارد. همچنین در تلاش است تا ضمن ارج نهادن به پژوهش ها و دست آوردهای پیشین، نگاهی هم به تعالی و پیشرفت علوم عقلی در حوزه عرفان و اخلاق و همچنین كلام و حكمت ناب اسلامی و علوم انسانی جهت رفع نیازهای ضروری سازمان ها و مراكز پژوهشی دینی داشته باشد.

اهداف

​​​​​​​
1.    تبیین مبانی و زیر ساخت ها و نیز چارچوب های نظری و عقلانی علوم دینی.
2.    
تدوین و تنظیم آثار و اندیشه های فلسفی، عرفانی، كلامی و اخلاقی حضرت استاد «مدظله».
3.    
تبیین و معرفی مشرب فكری و دیدگاه های خاص علمی معظم له.
4.    
پژوهش در موضوعات و مسایل جدید علوم عقلی با تأكید بر مبانی و اندیشه های ایشان.
5.    
نشر معارف قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) با استفاده از علوم عقلی ناب.
6.    
فهم پذیر ساختن معارف دینی متناسب با شرایط و اقتضائات جامعه اسلامی و جهان معاصر با استمداد از روش عقلانی.
7.    
دفاع منطقی و عقلانی سازمان یافته از آموزه های دینی متناسب با سطوح و نیازهای متنوع مخاطبان.
8.    
اثبات كارآمدی دین در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی.

 

وظایف کلان

 
1. شناسایی نیازها و چالش های فراروی جامعه، و برنامه ریزی جهت پاسخگویی مناسب و بهنگام.
2.
شناسایی، جذب و تربیت محققان توانمند و حمایت از نخبگان حوزی و دانشگاهی جهت فراهم آوردن زمینه فعالیت های علمی و پژوهشی.
3.
آماده ساختن منابع علمی و مطالعاتی برای تسهیل امر پژوهش در زمینه مباحث علوم عقلی.
4.
تعامل فعّال با سازمان ها، نهادها، شخصیت ها، نخبگان علمی و فرهنگی و مؤسسات و مراكز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی جهت ارتقای سطح علمی پژوهش ها.
5.
تبیین نظام مند معارف و گزاره های دینی برای سطح های گوناگون.
6.
تحقیق پیرامون جریانات فكری و مذهبی اثرگذار جهان اسلام و جهان معاصر و نوآوری در بیان آموزه ها و معارف اسلامی مطابق با نیاز جوامع اسلامی.
8.
تحقیق در زمینه روش های اعتلای فكری و ارتقای معنوی اقشار مختلف جامعه.
​​​​​​​

گروه ها

     گروه فلسفه:

فعالیت های این گروه متمركز بر تدوین و تنظیم آثار و اندیشه های فلسفی حضرت استاد «مدظله» خصوصا شرح اسفار (رحیق مختوم)، شرح الهیات شفا، شرح شواهد الربوبیه، شرح نهایة الحكمه و نیز تبیین و معرفی مشرب های فكری و علمی معظم له می باشد. همچنین از دیگر برنامه های این گروه پژوهش در موضوعات و مسایل جدید فلسفی با استمداد از مبانی و اندیشه های ایشان است.
 

      گروه عرفان:

فعالیت های گروه عرفان متمركز بر تدوین و تنظیم آثار و اندیشه های عرفانی حضرت استاد «مدظله» خصوصا شرح فصوص الحكم، شرح ایقاظ النائمین, تحریر رسالة الولایه و ... است.
از دیگر فعالیت های این گروه استخراج «دیدگاه های خاص عرفانی آیت الله جوادی آملی» با رایزنی و مشورت از شاگردان ایشان است.
همچنین برگزاری كرسی های علمی با موضوعات «عرفان و هنر»، «عرفان و دین» و «سازگاری برهان و عرفان و قرآن» از دیگر برنامه های قابل ذكر است.

 

      گروه اخلاق:

گروه اخلاق با هدف تبیین و تنظیم مباحث اخلاقی حضرت استاد و همچنین فلسفه اخلاق از دیدگاه معظم له تأسیس شده است و در حال حاضر در حال تدوین و تألیف كتاب فلسفه اخلاق و نیز تنظیم درس گفتارهای اخلاقی ایشان می باشد كه انشاءالله در آینده ای نه چندان دور به جامعه علمی عرضه خواهد شد.
​​​​​​​    
      گروه كلام:
هدف اصلی گروه كلام تبیین و تشریح نظریات و نوآوری های كلامی حضرت استاد می باشد كه در موضوعات مختلف علم كلام همچون عقل و ایمان، علم و دین، تجربه دینی، وحی و دیگر موضوعات ارائه شده است.
همچنین پرداختن به مباحث اعتقادی و پاسخ به اشكالات و شبهات مربوط به آن از اهدافی است كه این گروه در كوتاه مدت به دنبال انجام آن می باشد.
​​​​​​
​​​​​
سرپرست پژوهشکده علوم عقلی:
حجت الاسلام والمسلمین رضا ملائی
 
اعضای علمی پژوهشکده علوم عقلی:
حجت الاسلام والمسلمین آقای محمد رضا مصطفی پور،آقای مهدی صدفی، آقای حسام الدین شریفی، آقای حسین علیمحمدی، آقای روح الله سوری، آقای داوود مدقق، آقای سید محمد طباطبایی پور

​​​​​​​