19 06 2023 1600850 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و السملمین مرتضی جوادی آملی در سلسله برنامه شعائر حج:

یکی از ارکان عمده اسلام حج است/ لزوم توجه به مسئله تکریم شعائر الهی حج / کسانی که شعائر الهی را بزرگ داشتهاند مورد عظمتاند

​​​​​​​حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: یکي از ارکان عمده اسلام حج است، تراثي به عظمت حج که از زمان ابراهيم خليل الرحمن با آهنگ الهي آغاز شده و از آغاز تا انجام آن را حق، به انبياي ابراهيمي خصوصاً رسول مکرّم اسلام تعليم داده است از مسائل مهم و قابل توجه جهان اسلام و امت اسلامي است. همه...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه ذی الحجه، با عنوان «شعائر حج» از شبکه تلویزنی اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir  پخش می گردد.

​​​​​​​حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در اولین جلسه از این سلسله جلسات، با بیان اینکه یکي از ارکان عمده اسلام حج است بیان داشت: تراثی به عظمت حج که از زمان ابراهیم خلیل الرحمن با آهنگ الهی آغاز شده و از آغاز تا انجام آن را حق، به انبیای ابراهیمی خصوصاً رسول مکرّم اسلام تعلیم داده است از مسائل مهم و قابل توجه جهان اسلام و امت اسلامی است. همه آحاد جامعه اسلامی، چه آنها که حجگزار هستند و چه آن کسانی که توفیق انجام دادن حج را ندارند، همه و همه در ارتباط با این رکن اصلی و اساسی اسلام یک نوع تعهد خاصی دارند.


ایشان اظهار داشت: حج مثل سایر عبادات محدود به یک سلسله احکام فقهی و تکالیف فردی و یا اجتماعی نیست بلکه این حج - در حقیقت - میرود تا آن توحید ناب را برای انسان بسازد و آن تحول شگرف را در وجود انسانی ایجاد کند و انسان را از مبدأ آغاز انسانی تا حوزه پایان الهی بکشاند و یک موحد خالص ناب بپروراند، لذا در تعابیر قرآنی که فرمود ﴿فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ﴾ در مقام تطبیق و تعیین مصداق به حج تطبیق داده شده است که انسان باید در این مسیر شتابان و با حرکت سعیای و تلاش و کوشش خودش را به ساحت الهی برساند.


این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اینکه حج اذان الهی است و خدای عالم این معنا را اعلام کرده تا همگان و همه کسانی که قدرت یافتهاند و استطاعت پیدا کردهاند به حج حضور پیدا بکنند و این مناسک الهی را با تمام ویژگیها و مختصاتش انجام بدهند، مطلبی است که مورد اتفاق است و از دریچه وحی این معانی بسیار روشن و واضح آمده است ﴿وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیهِ سَبیلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِی عَنِ الْعالَمینَ﴾


ایشان اظهار داشت: این آهنگ و قصدی که حق - سبحانه و تعالی - با عنوان ﴿وَ أَذانٌ مِنَ اللَّه‏﴾ بیان میفرماید و از زمان ابراهیم این اذان اعلان الهی بوده است این نشان آن است که در پیشگاه حق مسئله حج بسیار امر عظیم و خطیر و مهمی است. انسانهایی که دارای شرایط مشرف شدن به حضور حق - سبحانه و تعالی - هستند از این کانال حج باید بگذرند تا همه زائدات، بدیها، شرور، آفات، پلشتیهای علمی و عملی از انسان سلب بشود و انسان منزه بشود منقح بشود و به ساحت پروردگاری راه پیدا بکند.


​​​​​​​حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه خداوند بر تکریم شعائر الهی حج، تاکید دارد بیان داشت: آنچه که قابل توجه است این است که حق - سبحانه و تعالی - در باب حج همه مسائل را به گونهای بسیار عظیم و دارای حرمت و کرامت ذکر میکند. بخشهایی از مسائل حرم، مسجد الحرام، بیت الله، مقام ابراهیم و نظایر آن همواره در پیشگاه حق - سبحانه و تعالی - به عنوان آیات بینات شناخته شدهاند و همه اینها مورد حرمت و تکریم الهیاند اما در خصوص حج مسئله ­ای وجود دارد که آن مسئله باید با رعایت شرایط و ویژگی­ های خاص خودش جلو برود و آن مسئله تکریم شعائر الهی است. حق - سبحانه و تعالی - در کتابش و کلامش مسئله شعائر الهی را تعظیم میفرماید و میفرماید آن کسانی که شعائر الهی را بزرگ داشتهاند مورد عظمتاند و مورد تعظیماند و حق - سبحانه و تعالی - آن تقوای قلبی که از ناحیه تعظیم شعائر الهی برای بنده حاصل شده است را بسیار عظیم میداند و از سوی دیگر میفرماید مبادا شما شعائر الهی را کوچک بشمارید حلال بدانید آزاد و رها بدانید و حرمت شعائر الهی را حفظ نکنید.

​​​​​​​فیلم و متن کامل سخنرانی استاد را از اینجا می توانید مشاهده نمایید


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات